Tot eer van God en de Koning: Exaudiat en Te Deum

by Knopskaya

Met zijn Te Deum heeft de Superintendent of the King’s Music een aanzienlijke partituur geschreven, die een “officieel” genre voor een eeuw vestigt. Het was op 9 september 1677, in de kapel van Fontainebleau, dat Lully zijn Te Deum dirigeerde, gecomponeerd voor de doop van zijn eigen oudste zoon, in aanwezigheid van Lodewijk XIV, de peetvader van het kind. Het werk is in overeenstemming met het evenement: een meesterwerk van muzikale architectuur, het imposante nummer vereist trompetten en pauken.

Het Te Deum bleef het meest uitgevoerde religieuze werk van zijn tijd: prinselijk huwelijk, militaire overwinning, genezing van de koning… 1677 was het jaar van Lully’s meest weelderige creaties, gecomponeerd voor een vorst op het hoogtepunt van zijn glorie, waaronder de tragedie van Atys die de “Opéra du Roy” werd.

Van de ongeveer tien uitvoeringen van het Te Deum onder leiding van Lully heeft de geschiedenis alleen die van de kerk van de Feuillants behouden, die de dood van de componist in 1686 veroorzaakte: het was tijdens het verslaan van de tijd dat hij, meegesleept door ijver, zijn voet doorboorde met het uiteinde van zijn wandelstok. Lully stierf op 22 maart 1687 aan gangreen, maar zijn aura bleef intact tot het einde van de monarchie.

Naast dit Te Deum, dat regelmatig bedoeld was om militaire overwinningen of de grote gebeurtenissen van de regering te vieren, is het grote motet Exaudiat Te Dominus (1684) ook een verheerlijking van de militaire koning, wiens armen God komt ondersteunen. Het einde van het motet is zo hoogdravend als maar kan en de pracht en praal van Versailles is op zijn hoogtepunt: Heer, geef de koning de overwinning! Het is dan ook bijzonder rijke muziek, waar de victorie puur van afstraalt.

Stéphane Fuget sluit zo de drie jaar durende residentie in het Paleis van Versailles af, gewijd aan de volledige uitvoering van Lully’s Grands Motets, gedirigeerd met zijn ensemble Les Epopées, door er voor dit weelderige programma van Te Deum de Pages en de zangers van het Centre de musique baroque de Versailles aan toe te voegen: hij bereikt zo een aantal dat overeenkomt met dat van Lodewijk XIV voor de uitvoeringen van deze waarlijk koninklijke muziek…

CVS117 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord