Twee maal Telemann door een hart

by Knopskaya

Georg Philipp Telemann (1681-1767)  was vooral een heel productieve componist. Zoals het in de geschiedenis gaat, is het zo dat de manier waarop en de intensiteit waarmee iemand wordt herinnerd veelal afhangt van het bronnenmateriaal. Zo wordt er beweerd dat Telemann in zijn tijd Duitslands meest gekende componist was en dat hij meer schreef dan Bach en Händel samen. Enkel bleef niet alles bewaard.

Hoboïste Pauline Oostenrijk verbergt niet welke bewondering ze voor de componist heeft en met hoeveel plezier ze zijn werk uitvoert. Het meester bewondering heeft ze voor zijn Fantasia’s die ze sfeervol op het gelijknamige album uitvoert. Ze wordt vooral gefascineerd door de grote virtuositeit die toch in alle eenvoud weet te overtuigen. De vanzelfsprekendheden binnen de muziek zijn niet gewoontjes, maar eerder natuurlijk vloeiend en bij momenten zelfs verrassend. Er zitten mooie dialogen in. Niet enkel dialogeert de hobo tussen melodieën, maar ook de linker- en rechterhand binnen de klavecimbelpartijen communiceren met elkaar.

De uitdaging? Oostenrijk koos niet alleen voor haar favoriete Fantasia’s, maar voor de stukken die oorspronkelijk voor traverso werden geschreven. Het was in die tijd niet ongebruikelijk om van instrument te wisselen bij het spelen van bepaalde stukken. Maar toch, de virtuositeit voor deze stukken is voor elke hoboïst van toen en nu een ware uitdaging. Een geslaagde uitdaging op dit album trouwens. Daarnaast is het gebruik van de piano in plaats van klavecimbel baanbrekend wanneer het op uitvoeringen van Telemann aankomt. Waarom haast nooit eerder?

In het bijhorende boekje schrijft Oostenrijk als in een brief, alles wat ze Telemann had willen vertellen over zijn fantasieën. Ieder puntje dat ze benadrukt in haar betoog, maakt ze waar tijdens de opname. Er straalt rust uit de vele verweven noten die u te horen krijgt, als bij een perfect meervoudig contrapunt. Vele ornamentjes zijn zo zorgvuldig neergeplaatst dat ze magistraliteit uitademen binnen een blanco kader.

Oostenrijk profileert zich in de eerste plaats als hoboïste. U mag dit album 100 keer omdraaien om de uitvoerende pianist te vinden, u kijkt erover. Oostenrijk is dus eveneens pianiste, waardoor dit album een volledige eenvrouwsactie is.- dialogue for one  Toch is ze dankbaar voor al diegenen die haar inspireerde en kunt u zich daarom verkneukelen aan enkele hartelijke brieven in het boekje.

Een must have voor iedere die hard Telemann-fan

COBRA – 0085 – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord