In 2020 zal het 30 jaar geleden zijn dat Wim de Craene op 40 jarige leeftijd overleed. Het wordt een jaar met ongetwijfeld redelijk wat herdenkingen. In september al verscheen zijn grootste hit, Tim, op singel bij het label BLP records, in een gelimiteerde oplage van 500 stuks met Rozane als B-kantje. Tim en Rozane staat ook al jaren in de top 20 van de Belpop 100. Na het succes van deze singel brengt BLP records nu ook de eerste drie LP’s van Wim de Craene opnieuw uit op vinyl.
Het titellozen album “Wim de Craene” dateert oorspronkelijk uit 1973 en is een staaltje maatschappijkritiek zoals toen hoorde bij de geëngageerde kleinkustenaars. “Brussel” en “Alles is nog bij het oude” dateren beiden uit 1975. Het is op deze laatste twee platen dat nummers zoals Rozane en Tim te vinden zijn. Op het eerste album prijken dan weer pareltjes zoals “De Boudewijn De Eerste Straat” en “De kleine man”. Het is een anti-establishment plaat zoals op dat moment populair in de kleinkunst.
Brussel
Wij ontvingen van de platenzaak de tweede plaat van Wim de Craene, Brussel. Opvallend aan deze plaat is dat vier van de 13 nummes een vrouwennaam in zich dragen; Elke, tante Emma, Sara en Rozane. Vooral dit laatste nummer zal tot de verbeelding blijven spreken en het blijft na Tim een van de meest populaire nummers van Wim de Craene. Het is met dit nummer dat “Brussel” zich in de muziekgeschiedenisboeken zal nestelen maar het is eveneens op dit album dat de restanten te vinden zijn van de nooit afgewerkte rock-opera die Wim de Craene in het spoor van “Tommy (The Who)” wilde schrijven; ondermeer het titelnummer van deze plaat is afkomstig uit deze samenwerking tussen Wim de Craene en Luc de Clus. Deze nummers onderscheiden zich van de andere door ondermeer het gebruikte instrumentarium en de stijl.
De andere nummers op deze plaat zijn erg gevarieerd. Een aantal nummers hebben iets psychedelisch/surrealistisch qua stijl, waar vooral “De Violist” en “Chantate” uitspringers van zijn. Tante Emma is dan weer een vrolijk nummer zoals er zelden te horen zijn bij Wim de Craene; het heeft iets in de stijl van de guitige nummers van ondermeer Sonneveld, met legendarische avonturen die bezongen worden. “Elke” en “Lucio” kenmerken zich door een veel rustiger en ingetogen stijl; bedachtzaam en overschouwend. Kortom, deze plaat biedt een veelheid aan stijlen om toch verschillende kanten van de muziek van Wim de Craene te belichten.
Jean Blaute
Op het album Brussel zet Jean Blaute zijn eerste stappen samen met Wim de Craene. Na de breuk tussen Wim de Craene en Al van Dam, zijn voormalige ; hij drukt een onmiskenbare stempel op diens muziek. Rozane, dat de enige hit op deze plaat zou worden, wordt door Jean Blaute onder handen genomene en hij maakt de arrangementen voor het nummer zoals we het nu kennen. Het in die optiek dat Brussel een interessante plaat is die de samenwerking met Jean Blaute begint die uiteindelijk ook op de volgende plaat zal worden verdergezet.
U kan de vinyl albums “Wim de Craene”, “Brussel” en “Alles is nog bij het oude” vinden in de betere platenzaak of via bol.com. Met wat geluk ben je nog net op tijd om het onder de kerstboom te leggen.