Meer dan 300 jaar nadat Antonio Vivaldi De Vier Jaargetijden componeerde, is het beroemdste werk in de muziekgeschiedenis nog steeds even levendig en verkwikkend als altijd. Nu heeft Le Concert de la Loge deze barokke schat opgenomen met zijn oprichter en directeur, de violist Julien Chauvin, als solist.
De concerten werden in 1725voor het eerst gepubliceerd in een bundel van twaalf concerten, genaamd Il Cimento dell’armonia e dell’invenzione” (De Krachtmeting van Harmonie en Inventie). De eerste vier concerten werden vernoemd naar een seizoen. Elk concert bestaat uit drie delen, met een langzaam middendeel en twee snellere hoekdelen.
Elk seizoen ging bij publicatie vergezeld van een waarschijnlijk door Vivaldi zelf geschreven sonnet.
Het toekennen van de seizoenen aan de vier concerten maakt De vier jaargetijden tot een van de eerste progammatische werken. In de partituur staan op diverse plekken aanduidingen die deze programmatische opzet verduidelijken en deze in de uitvoering ondersteunen, zoals de plekken waar het blaffen van de hond, het onweer, en diverse vogelgeluiden worden aangegeven. Mede door de vernieuwende melodieën, harmonische contrasten en de helderheid van het stuk werd het bekend.
We kennen de melodie wel allemaal van ergens, maar luisteren we er wel naar met genoeg aandacht? Deze opname zorgt er alvast voor dat geen enkel detail aan uw oor ontsnapt. De details zijn fijnzinnig elegant verwerkt zodat het geheel een grote expressieve kracht heeft en het stuk ten volle laat uitkomen. De correcte aandacht die het eindelijk verdient. Zeg dus nooit meer zomaar dat u deze Vier Seizoenen bent beu gehoord zonder er eens een deftige opname bij te nemen die u opnieuw dingen laat ontdekken die u vlinders in de buik zullen bezorgen.
Voor de gelegenheid heeft het Château de Versailles Chauvin een uitzonderlijk instrument in bruikleen gegeven: een Napolitaanse viool van Nicola Gagliano, versierd met fleur-de-lys en ingelegde decoraties. Dit instrument, dat in de jaren 1970 werd bespeeld door Yehudi Menuhin, komt uit de ‘collection de Madame Adélaïde’, genoemd naar een van de dochters van Lodewijk XV.
Het heeft het kasteel al bijna een eeuw niet verlaten en verkeert in een perfecte staat van bewaring. Het hoofdwerk wordt aangevuld met Vivaldi’s niet minder beroemde ‘La Follia’ en een aria die nu op zichzelf beroemd is, ‘Sovvente il sole’ uit Andromeda liberata , waarvan de partituur in 2002 in Venetië werd ontdekt. Het wordt hier uitgevoerd door de countertenor Paul-Antoine Bénos-Djian.
ALPHA 1005 http://www.outhere-music.com