Componisten vragen… Het Alfama Kwartet speelt antwoorden

by Knopskaya

Het Alfama Kwartet musiceert al twaalf jaar lang samen en houdt van stijlen uit alle tijden. Hun repertoire gaat bijgevolg van klassiek tot hedendaags. Daarnaast werken zij ook samen met schrijvers en orkesten aan muzikale theateropvoeringen voor kinderen. Zo werd Le rêve d’Ariane in 2011 een succes dat maar liefst 200 keer werd opgevoerd in België en Nederland.

Hoop
In 2019 vindt de creatie plaats van een derde voorstelling rond Fanny en Felix Mendelssohn. Het was trouwens muziek van de hand van Felix Mendelssohn (1809-1847), Strijkkwartet nr. 6 in f klein opus 80, die tijdens de tweede helft van de middagconcert van vrijdag 22 maart werd opgevoerd in het Antwerpse Amuz. Er werd opnieuw gekozen voor een speciale band tussen de opgevoerde composities: De depressieve stervende componist met vragen rond de dood van zijn zus, en de componist met vragen rond zijn oeuvre. Wat duidelijk is, is dat het Alfama Kwartet hoop in hun verhaal wil injecteren. Het recept is hun muziek die indrukwekkend inzet, zonder bombastisch te zijn en de zaal zacht en bevredigend vult.

Mendelssohn was amper 38 jaar oud en probeerde de dood van zijn zus en componiste Fanny te verwerken. Een diepgaand en met tragiek gevuld werk in mineur was de manier. Het Alfama Kwartet zocht eerder de ontroering dan het verdriet, waardoor muziek hoopvol het laatste woord kreeg.

Harmonie
Claude Debussy (1862-1918) wist het kort na zijn dertigste verjaardag muzikaal niet meer zo goed. De jonge componist was bezig met het schrijven van een opera, hetgeen maar niet wilde vlotten. Hij gooide het roer om en plande het schrijven van twee strijkkwartetten. Het resultaat  was het Strijkkwartet in g opus 10. Het publiek reageerde gemengd en een tweede strijkkwartet is er dus nooit van gekomen. Debussy wilde vooral bewijzen dat er ook een eenheid kan ontstaan wanneer men het pad van de traditionele harmonieleer verlaat. Voor ons oor van vandaag lijkt het allemaal wel heel normaal, maar binnen het impressionistisch kader van toen, kan het heel vreemd overgekomen zijn.

Een aantal mensen uit Debussy’s omgeving beweerden dat hij onder invloed stond van Russische poëzie via een mecenas. Wanneer men de  muzikale evolutie van een aantal Russische componisten van de generatie die volgde na Debussy bekijkt, zat deze hypothese er mogelijk niet ver naast. Toch waren er impressionisten die duidelijk wel de boodschap achter het werk zagen, zo liet Maurice Ravel zich maar al te graag inspireren door de compositie bij het schrijven van zijn eigen strijkkwartet. Het Alfama Kwartet wist de harde noten binnen de compositie zacht te kraken, waardoor het werk de logica verkreeg die het altijd al verdiend had.

Ad  Valvas

Wij hoorden: Els de Lacerda en Céline Bodson – violen, Morgan Huet – Altviool, Renaat Ackaert, cello.

De Middagconcerten van Antwerpen zijn mediapartner van het Cultuurpakt en gaan op vrijdagmiddag door in AMUZ

De volledige agenda kunt u terugvinden op http://www.middagconcerten.be

De paasvakantie komt er aan, hierdoor nemen ook de Middagconcerten een break van vier weken.

Op vrijdag 26 april zijn ze er terug. Het Duo Desimpelaere brengt composities van Gershwin, Jongen, Devreese, Hindemith, Chaplin en Korngold op contrabas en piano.

Misschien houdt u ook van: