Concerttip: Ontdek op 15 maart de Belgische kamermuziek in Amuz

by Knopskaya

Tickets: http://www.roomservice-vzw.be/

Kugoni Trio en Ataneres Ensemble

o.l.v. Pieter Schuermans

Kugoni Trio

Nicolas Dupont, viool
Kurt Bertels, altsaxofoon
Bert Koch, piano

Het creëren, verspreiden en vastleggen van nieuwe (Belgische) muziek voor hun unieke bezetting is de missie van dit eigenzinnige trio. De voorbije jaren vertolkte Kugoni nieuwe muziek van Erik Desimpelaere, Jeroen d’Hoe, Hanne Deneire, Wilfried Westerlinck, Pieter Schuermans, Matthias Coppens, Benjamien Lycke, Paul Steegmans, Jan Van Landeghem, Wim Henderickx, Piet Jozef Swerts, Jan Hendrik Van Damme en verschillende buitenlandse componisten in prestigieuze concertenzalen in binnen- en buitenland.

Het Kugoni trio bracht twee compact discs met louter Belgische muziek uit bij het labelEtceteraen is regelmatig te beluisteren op Klara, de Nederlandse Radio4 en op Canvas.

Ataneres ensemble

Het Ataneres Ensemble is een strijkorkest bestaande uit een vijftiental veelbelovende, professionele muzikanten. Naast het gevestigde strijkersrepertoire, richt het ensemble zich op originele combinaties over de verschillende muziek- en kunstgenres heen. Ataneres staat onder artistieke leiding van violist Wim Spaepen en werkt samen met gerenommeerde muzikanten zoals Lore Binon, Yannick Van de Velde, Liebrecht Vanbeckevoort, Karel Deseure, Piet Swerts, Steve Willaert, Pieter Schuermans. De muzikanten hebben uitgebreide samenspel-ervaring en vormen hierdoor een interactief en hecht ensemble, waarbij actief en levendig musiceren op de voorgrond staat

Pieter Schuermans, dirigent

Pieter Schuermans (1970) leerde als componist het métier bij Luc Van Hove, bij wie hij in 1995 een eerste prijs en later een Master compositie behaalde aan het Lemmensinstituut. Hij componeerde voor talloze musici, ensembles en festivals, waaronder Quatuor Danel, Brussels Philharmonic, Kugoni Trio, Ataneres Ensemble, Goeyvaerts String Trio, Collegium Instrumentale Brugense, Transit Festival and Radio Klara.

Pieter Schuermans behaalde ook Masters Dwarsfluit, Contrabas, Kamermuziek en Orkestdirectie aan het Lemmensinstituut. Van 2000 tot 2003 was hij als contrabassist vast verbonden aan het Collegium Instrumentale Brugense. Als fluitist musiceert hij voornamelijk in kamermuziek-verband. Hij is coördinator en docent Compositie aan LUCA School of Arts campus Lemmens.

Als voorzitter van de vereniging van Vlaamse componisten ComAV, of voluit Componisten Archipel Vlaanderen, zet hij zich in voor de promotie en support van de Vlaamse componisten in binnen- en buitenland. Pieters carrière als dirigent bracht hem tot in China, waar hij enkele concerten dirigeerde in het vermaarde Oriental Arts Center in Shanghai

Piet Jozef Swerts, componist

Piet Swerts (1962) is sinds 1982 docent compositie en nu ook orkestratie in de campus Muziek&Drama Lemmens van Luca. In 1993 won hij de Grote Prijs Koningin Elisabeth, met het vioolconcertoZodiac. Sinds 2011 is hij Doctor in de Kunsten en sinds 2013 lid van de Koninklijke Academie.
2020 is voor hem een jubileumjaar, hij wordt 60 in november en meerdere concerten zijn volledig aan zijn muziek gewijd. In september staat de derde symfonieYakaraop het programma, eind oktober is er een herneming van de monumentaleSymphony of Trees. Daarna volgt nog een nieuwe productie, Le bestiaire, door het Roeland Hendrickx Ensemble.

Retro – voor viool, altsaxofoon en piano

‘Retro’ is een concertant virtuoos, eendelig werk op een kort motief en exploreert de sonore ruimte van elke partij, waarbij de viool dikwijls in de hoge regionen zit om uit de buurt van de altsax te blijven. Het is tonaal gecomponeerd en de titel werd mij onrechtstreeks toegefluisterd door saxofonist Arno Bornkamp toen hij zijn opdrachtwerk aan mij ‘Horta Suite’ uitvoerde en dat een heel leuk werk vond, maar ‘retro’ qua stijl.

Wim Henderickx, componist

Wim Henderickx (1962) werkt als componist, dirigent, docent en percussionist. Hij is artist in residencebij Muziektheater Transparant sinds1996. Zijn composities hebben vaak andere culturen als inspiratiebron. In 2018 ging zijnCello Concertoin première met Jean-Guihen Queyras en het Antwerp Symphony Orchestra op de Cello Biennale in Amsterdam en in 2019 kreegEnigma VIIeen première op de BBC Proms met het BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins. De partituren van Wim Henderickx worden uitgegeven bij Norsk Musikforlag in Oslo. Hij doceert compositie aan de conservatoria van Antwerpenen Amsterdam.Hij is ook hoofddocent van de jaarlijkseSoundMine compositiestage voor jonge componisten bij Musica.

Sacred Places II (The Valley of the Gods)
Dit werkvoor viool, altsaxofoon en pianowerd gecomponeerd in opdracht van Gaudeamus Muziekweek 2019 en Kugoni Trio. Het werk bevat zeven delen: Prologue, Sacred Gongs, Mantra, Memory of Swayabhunath, Shiva the Destroyer and Creator, Hope for Enlightenment en Epilogue.

Sacred Places II ontstond door de ervaringen tijdens zijn verblijf in Kathmandu, Nepal. De spiritualiteit die hij ervaarde op verschillende locaties liet een diepe indruk na en de energie die hij waarnam bij de stupa van Bouddhanath zorgde voor de basisinspiratie voor dit werk. De compositie bevat verschillende energieën; soms opgewonden met een enorme ritmische drive, op andere momenten introspectief, met een meditatief karakter. Verschillende instrumentale technieken worden gebruikt, zoals multiphonics voor de saxofoon, de pianist die in de piano speelt etc. Het gebruik van microtonaliteit is een belangrijk gegeven in dit werk.

Wilfried Westerlinck, componist

Wilfried Westerlinck (1945) studeerde aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen. Ook bij Igor Markevitsj liep hij cursus.Hij gaf Muziekanalyse in Antwerpen en werkte als producer voor de BRT/VRT.Nu verzorgt hij wekelijks de inleidingen voor de Middagconcerten van Antwerpen.

Landschappen VIII, voor saxofoon en strijkers (2019)
Contemplaties bij Het laatste Avondmaal van Dieric Bouts

Dit werk ging begin deze maand in creatie in Leuven. Het uitgangspunt is het centrale paneel van Het Laatste Avondmaal van Dieric Bouts – het sacrale moment waarop het Heilig Sacrament wordt ingesteld. Stilte is alom aanwezig. Vanuit hier vertrekt de laatste fase van de openbaring naar de uiteindelijke opstanding en verlossing.De personages zijn geparalyseerd door de magische woorden en handelingen die het instellen van het Heilig Sacrament bij hen teweeg brengen. De enige die zich hieruit weet los te maken en roert is Judas die vol wrok zit en zint op wraak en op winst. Een andere verborgen hint naar het drama dat zich later zal aandienen is de rood geschilderde pilaar, die de kastijding en geseling van Christus aankondigt. Zo is het dus ook de voorbode voor het Paasfeest, waar de opstanding ons verlost van de starheid van het Oude Testament.

Het is vanuit deze overwegingen contemplaties- dat hij vertrok om Landschappen VIII te schrijven: vanuit onbewogenheid naar verlossing.
De solist is als Christus tegenover zijn discipelen,in een religieuze omgeving met als tegenstelling verraad,vlucht en marteling om zich uiteindelijk te richten naar een stralend licht.

Fanny Libert, componist

Fanny Libert (2000) begon haar muziekstudies aan de Academie van Etterbeek. Ze volgde er onder andere piano, viool, klavecimbel en improvisatie.Vóór het academiejaar 2019-2020 volgde ze geen compositielessen, maar wel stages, onder andere bij Wim Henderickx en Diederik Glorieux, en intensief vormende projecten zoals The Times they are a changin “, een initiatief van het Hermes-ensemble, dat jonge componisten de kans biedt om met professionele muzikanten te werken en door hen te worden gespeeld. Daar werd ze vakkundig en inspirerend begeleid door componisten zoals Bram Van Camp, Mathias Coppens en Axelle Kennes.

Op dit moment volgt ze piano aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, in de klas Boyan Vodenitcharov. Daarnaast volgt ze compositie aan het conservatorium van Bergen, bij Claude Ledoux, Geoffrey François en Gilles Gobert. Tot op vandaag schreef ze vooral kamermuziek, voor uiteenlopende bezettingen, van duet tot octet.

Habitations Imaginaires– voor viool, altsaxofoon, piano en strijkers

Dit werk schreef ik in de zomer van 2019, in opdracht van Roomservice. Het is niet geïnspireerd op buitenmuzikale elementen, afbeeldingen of ideeën. Toch ontleent het zijn titel aan een verzameling van drie korte verhalen van Edgar Allan Poe, gepubliceerd onder dezelfde naam in 1863 door Baudelaire. De keuze voor deze titel komt evenwel niet voort uit het verlangen naar nabootsing of letterlijke verwijzing naar dit meesterwerk, maar eerder door de parallel tussen deze titel en muziek in het algemeen. Zoals de verhalen van Poe ons in een woordenvloed meeslepen langs kronkelende paden, denkbeeldige plaatsen met veranderende atmosferen, soms onverwacht, soms onbewust, zo wordt de luisteraar die zich kan overgeven aan de muziek, blindelings geleid door de geluiden, de evoluerende en voortdurend veranderende klanklandschappen.

Jan Hendrik Van Damme, componist

Jan Hendrik Van Damme (1965) volgde les aan het conservatorium van Antwerpen, bij Luc Van hove, Wim Henderickx en Alain Craens. Naast een rijke loopbaan in het muziekonderwijs bouwt hij een bescheiden oeuvre uit als componist. Aanvankelijk schreef hij kinderliedjes, musicals, koormuziek en werken voor didactisch gebruik. De laatste tien jaar componeerde hij vooral kamermuziek en muziek voor orkest.

Trittico – voor viool, altsaxofoon, piano en strijkers
Dit drieluik baseerde ik op de werken van Jan Fabre die in de Sint Augustinuskerk een plek kregen. De muziek verklankt de combinatie van religieuze thematieken verwijzingen naar populaire cultuur die je in deze kevercollages terugvindt.

La cantante sul dente con la corona di alloro,con i lupi e il metro decibel.
Agnus Dei
Gesù Cristo con gli occhiali da sole.

Met de steun van Kalligrafia

Kalligrafia vzw werd door Joke Van den Brandt opgericht in 1988. Door middel van publicaties, evenementen, tentoonstellingen en stages zet Kalligrafia zich in voor de bekendmaking van de hedendaagse kalligrafie en ander kunstvormen zoals grafiek, literatuur en muziek. Haar paradepaardje is de Tweejaarlijkse Internationale Grote Prijs Kalligrafie, georganiseerd in samenwerking en met de steun van de gemeente Westerlo. Een unicum in Europa!

 

Programma:

Kugoni Trio

Piet Jozef Swerts (°1960) – Retro

Wim Henderickx (°1962) – Sacred Places II – The Valley of the Gods

Prologue
1. Sacred Gongs
2. Mantra
3. Memory of Swayambhunath
4. Shiva, the Destroyer and Creator
5. Hope for Enlightenment
Epilogue

 

Kurt Bertels & Ataneres Ensemble o.l.v. Pieter Schuermans

Wilfried Westerlinck (°1945) -Landschappen VIII voor altsaxofoon en strijkers
Contemplaties bij ‘ Het laatste Avondmaal’ van Dieric Bouts

 

Kugoni Trio & Ataneres Ensemble o.l.v. Pieter Schuermans

Fanny Libert (°2000) – Habitations Imaginaires

Jan Hendrik Van Damme (°1965) – Trittico

I. La cantante sul dente con la corona di alloro, con i lupi e il metro decibel.
II. Agnus Dei
III. Gesù Cristo con gli occhiali da sole

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord