Driemaal scheepsrecht : Toetsen en Trompet met cachet

by Knopskaya

De zomer vloog voorbij en zo ook de reeds middagconcerten in AMUZ binnen de reeks Young Masters. De reeks werd op vrijdag 11 augustus letterlijk met glans afgesloten door twee jonge docenten.

Michiel De Vleesschouwer (1991) begon op zesjarige leeftijd met het studeren van trompet, een opmerkelijk keuze. Hij besefte van jongsaf de meerwaarde van het instrument. Trompet hoeft met alle respect niet steeds verbonden te zijn met één of andere dorpsfanfare. Het is een volwaardig instrument, met een eeuwenlange traditie. Net dit werd tijdens dit laatste middagconcert mooi in de kijker gezet.

De Vleesschouwer speelde onder begeleiding van de Slowaakse pianist Leonard Duna (1980) het Allegro Assai BWV972 van Johann Sebastian Bach. Hiermee liet hij onmiddellijk merken hoe virtuoos zijn instrument en zijn techniek zijn. Een sterk staaltje vakmanschap! Vervolgens speelde hij de Solo de concours van Théo Charlier (1868-1944), een mooi stuk vast trompetrepertoire. De muziek blonk.

De trompet werd even opgeborgen voor een tweede verrassing. Pianist Leonard Duna bracht solo de Ballade in mineur van Frédéric Chopin (1810-1849). Zijn Slavische achtergrond ging hierbij in dialoog met zijn opleiding bij pianist Daan Vandewalle – gekend om zijn precisie en repertoire binnen de hedendaagse muziek. De intieme stukken muziek waren met zulke precisie gespeeld dat ze een geborgen gevoelspallet opriepen, dit in afwisseling met de meer lyrische stukken waarbij hij de pedaal van de Fazioli meesterlijk bestuurde. Het is een pianist die zulk breed pallet beheerst, dat men geprikkeld raakt naar meer. Later bevestigde hij dit nogmaals tijdens het spelen van Feu d’artifice van Claude Debussy (1862-1918).

Een eigen compositie van Michiel De Vleesschouwer zorgde voor drie maal scheepsrecht. Dit is iets wat meer jonge muzikanten mogen doen; gewoon eigen werk willen en durven brengen. Met Conditions beschrijft hij zes gemoedstoestanden. Het is de bedoeling deze te koppelen aan sculpturen van een bevriend beeldhouwer en langs Europese musea te reizen. De stijl is niet geforceerd, en roept vooral frivole gevoelens op.

Afgesloten werd met een amicale  Légende van Georges Enescu (1881-1955) en een herhaling van de virtuoze Bach-partij.

Weldra start er een nieuw seizoen middagconcerten in AMUZ: Oude waarden, jonge beloftes. Meer info? Klik hier


  • WAT: Middagconcert AMUZ
  • WIE: Michiel De Vleesschouwer, Leonard Duna
  • WAAR: AMUZ, Antwerpen
  • WANNEER: Vrijdag, 11 augustus 2017
  • Foto: ©Klassiek Centraal

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord