Katrijn Simoens en John Gevaert vormen zowel privé als professioneel een duo. Samen lopen ze als een vuurtje door en over de internationale podia waar ze vierhandig heel wat titels in de wacht sleepten. Ze leerden elkaar kennen aan het Antwerpse Conservatorium in de klas van Levente Kende en Heidi Hendrickx, waarna ze samen verder gingen studeren in Amsterdam. Voor hun cd met muziek van Wagner en Liszt kregen ze zelfs een Klara-Label. Hun volgende cd verscheen bij het label Phaedra en omvat werken van Röntgen, Rosseau en Tinel.
Dans
Het programma dat ze in Amuz brachten tijdens het laatste middagconcert stond in het teken van de dans. Ze vingen aan met de 2 Wals-Caprices opus 37 van Edvard Grieg(1843-1907). Onmiddellijk viel de dynamiek van het duo op. Niet alleen voelen ze mekaar perfect aan, ze weten een speelstijl te ontwikkelen dat een programma aan mekaar rijgt en waardoor men eventjes letterlijk een andere wereld binnentolt. Dat fijne gevoel werd versterkt door de Assepoester suite van Sergei Prokofiev (1891-1953). Prokofiev is een componist van extremen, met hem kan het alle richtingen uit. Hij speelt met het harmonische en het dissonante. Hier werd gespeeld met lyriek en drama, een vierhandig spel van balletpoëzie in een arrangement van John Gevaert.
Dichten en dansen
Een sprongetje van poëtisch ballet naar poëzie en op basis van poëzie gecomponeerde muziek. Eigenlijk is de Gisekin Rapsodie van onze Belgische componist Wilfried Westerlinck (geb. 1945) werkelijk gebaseerd op poëzie van de eveneens Belgische dichteres – kleindochter van Stijn Streuvels – Jo Gisekin; Als in een zwijgend laken. Gedichten over liefde. Het stuk begint lieflijk en wordt naar een dramatisch hoogtepunt gebracht om lieflijk te eindigen, een werk van extremen – de uiting van liefde van een vrouw voor haar partner. Aan het einde werd het letterlijk stil, na emoties van passie en turbulentie.
Wenen
Het concert eindigde met De wals van Maurice Ravel (1875-1937) eveneens in een arrangement van Lucien Garban. Het bijzondere aan deze wals is het spel dat Ravel speelt met gekende walsen, een Franse pianistieke invulling van de Weense school, het maakt een mens geïntrigeerd in de war.
Dynamiek binnen een kader van precisie en aanvoelen was het sleutelwoord van dit middagconcert.
Ad Valvas
Vrijdag 7 december brengt het Trio Koch Brahms, Mozart, Sjotakovitch, Martinu en Moszkowski op twee violen begeleid door piano.
Het Cultuurpakt is mediapartner van de middagconcerten in Amuz.
De volledige agenda kunt u terugvinden op http://www.middagconcerten.be