Duo Desimpelaere: Hoe fijn groot kan zijn

by Knopskaya

De Antwerpse  middagconcerten hadden het weer goed bekeken, vrijdag ll. Een ongewone combinatie van instrumenten kan tot verrassende en leerrijke inzichten en resultaten leiden. Zo mocht het publiek ervaren hoe fijn die grote kolos van een contrabas wel kan klinken, en welk fijn repertoire er bestaat voor  contrabas  en piano.

Het moet gezegd, de contrabas wordt veel te vaak  verdrukt naar de rol van begeleidingsinstrument, terwijl het in de hoofdrol als diep en fijnzinnig tegelijk kan worden ervaren. Net dat hebben broers Erik en David Desimpelaere bewezen tijdens dit  concert.

Ze zijn jong en ze willen wat. De broers Desimpelaere musiceren, dirigeren en componeren. Ze staan open voor courant opgevoerde componisten, minder toegankelijke werken, werken met een modernere touch, het maken van eigen bewerkingen van oude stukken en het creëren van nieuwe eigentijdse stukken. David Desimpelaere is als componist de creërende kracht hierachter.

Something old, something …
Het concert werd aangevangen met  de Sonate in drie bewegingen voor contrabas en piano uit 1949 van Paul Hindemith (1895-1963). Het liet ons kennismaken met muziek met een modernistisch karakter – snerpende tonen, maar waarbij klassieke elementen zoals  het contrapunt bleven bewaard. Vervolgens brachten de broers een stuk muziek met filmachtig karakter van Erich Korngold (1897-1957). Mond, so gehtst du wieder auf uit 1918 maakt deel uit van zijn reeks Lieder des Abschieds. Composities van bij ons mochten evenmin ontbreken. De prelude, habanera en allegro van de Waalse componist  Joseph Jongen (1873-1953) zette sfeervol de toon naar de Benvenuta suite – Dream and Tango –  van onze Frédéric Devreese (geb1929). Terecht wordt zijn muziek, muziek met beeld genoemd; een verhaal, drama en toch de voelbare geest van de tango.

Erik Desimpelaere verwerkte een aantal gekende liederen van George Gershwin (1898-1937) naar repertoire voor hem en zijn broer, waardoor er een fijne sfeer van nostalgie in de zaal ontstond. Last but not least mocht Smile van Charlie Chaplin (1889-1977) – ook te beluisteren op hun gelijknamige CD –  niet ontbreken.Het publiek kon voldaan naar huis; een nieuwe ervaring, een ontdekking en een portie nostalgie.


Ad Valvas
Het volgende middagconcert vindt plaats op vrijdag 3 mei om 12 u in Amuz. Het klavierduo Ayako Ito en Jos Van Immerseel spelen dan Schubert op de pianoforte. Dit concert gaat door in samenwerking met het Ruckers-genootschap Antwerpen.

De middagconcerten van Antwerpen zijn mediasponsor van Cultuurpakt.be

De agenda: http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van: