Emma Posman en Bert de Rycke: Piano achter het Gravensteen zingt

by Knopskaya

Piano achter het Gravensteen is intussen uitgegroeid tot een Gentse traditie. Organisator Erik Vertriest heeft een neus voor jong pianotalent uit binnen- en buitenland. Toch doorbrak hij bij deze zevende editie van de inmiddels derde jaargang de traditie door middel van een upgrade; na zoveel pianorecitals vond ditmaal een liedrecital plaats.

De jonge Vlaamse sopraan Emma Posman is een rijzende ster, wat ze ook bewees tijdens dit recital. Ze studeert momenteel af in de klas van Hendrickje Van Kerckhove en is lid van de MM Academy aan de Brusselse Munt. Niet te verwonderen dat een mooie carrière binnen de opera op haar wacht, haar stem is loepzuiver en heeft een enorm bereik. Aan acteertalent en inlevingsvermogen valt evenmin te twijfelen. Ze werd zopas trouwens geselecteerd om deel te mogen nemen aan de Koningin Elisabeth Wedstrijd Zang 2018.

Tijdens het eerste gedeelte koos ze voor Duitstalig repertoire uit de negentiende en twintigste eeuw. De nadruk lag hierbij op romantiek en zachtheid. Liefdesliederen, op toon gezette poëzie en wiegeliederen van Richard Strauss (1864-1949), Franz Schubert (1797-1828) en Victor Ullmann (1898-1944) vormden één mooi geheel. Het beangstigde een beetje voor een tweede deel, dat volledig uit Franstalig repertoire zou bestaan. Zou deze sopraan dezelfde prestatie in aan andere taal kunnen leveren? Het antwoord was positief. Maurice Ravel (1875-1937) en Henri Duparc (1848-1933) zouden tevreden toe hebben gekeken.

Pianist Bert de Rycke was student van Daan Vandewalle – studeerde inmiddels Cum Laude af – en dat is duidelijk hoorbaar. Hij gaat voor exactheid. En dit is net de sterkte bij dit piano & zang duo; ze zijn complementair. Sinds twee jaar vormen ze een vast duo. Tijdens enkele liedtranscripties  van Franz Schubert en Franz Liszt (1811-1886) die De Rycke speelde liet hij ons kennismaken met het lied in een instrumentale versie. Vooral de Gute Nacht (S.560:4) uit Schuberts Winterreise liet een sterke indruk na. Na de pauze liet De Rycke ons kennismaken met zijn virtuoze kant door twee études te brengen uit het tweede boek van Claude Debussy (1862-1918): Pour les arpèges composés en Pour les accords.

De zaal zat vol en dat was terecht want de formule was geslaagd. Mag het een suggestie aan de organisatie zijn om jaarlijks ook eens een stapje naast de piano te zetten?

 


  • WAT: Piano achter het Gravensteen
  • WIE: Emma Posman en Bert de Rycke
  • WANNEER: 3 maart 2018
  • Foto: m.t.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord