Edwig Abrath zorgt voor de Feestelijke verjaardag van het ANZ in de Vlaamse Opera

by Knopskaya

Interview & tekst: Wilfried Westerlinck

Op vrijdag 19 april is het verzamelen geblazen om de 75 kaarsjes van Het ANZ samen uit te blazen met een concert door “Fine Fleur” en “Sinfonietta Vlaanderen”. Dirigent van dienst is Edwig Abrath, een duizendpoot in ons muziekwereldje.
Laten we even kennis maken met hem.

  1. Edwig, we kennen je vooral als dirigent van het projectkoor Fine Fleur, waarmee je al sinds 1995 de Night of the Proms kleur en beweging geeft. Maar je bent ook een bezige bij op vele andere vlakken. Laten we eens kennis maken met jou als veelzijdig musicus. Vertel !
    Mijn activiteiten als uitvoerder spelen zich zowel binnen het ernstige als populaire genre af: zo dirigeerde ik symfonische shows met o.a. Clouseau, Noordkaap, Axelle Red. Daarnaast werkte ik ook samen met Ennio Morricone, Howard Shore (Lord of the Rings) en Yannis Markopoulos. De samenwerking met deze laatste resulteerde in twee cd-opnamen van zijn werk met o.a. zijn integrale Orfeoliturgie met José Van Dam en het orkest van de Vlaamse Opera voor het label Naxos.

Als dirigent en instrumentalist (ik ben van opleiding accordeonist) werkte ik mee aan muziektheaterproducties voor o.a. Les Ballets C de la B, Victoria, De Werf, Soil, Het Muziek LOD.

Mijn samenwerking met Fine Fleur – het Night of the Proms-huiskoor – neemt een groot deel van mijn tijd in beslag.  Daarvoor was ik dirigent van het collegekoor van de Redemptoristen in Essen, het Leuvens Universitair koor en het mannenkoor Arc Sonore. Naast Fine Fleur leid ik momenteel nog Cantemus Novum uit Halle-Zoersel.

Voor  het jaarlijkse Night of the Proms heb ik al heel wat bekende popnummers tot een a cappella-koorarrangement of cross-over met een klassiek werk geschreven: voorbije editie brachten we Billie Eilish’ ‘What was I made for‘.  Dat zorgde voor een intiem kippenvelmoment en werd eens te meer het bewijs dat koormuziek best overeind blijft tussen het pop&rock-geweld.

Binnen het ernstige genre heb ik het steeds belangrijk gevonden om muziek van bij onze eigen componisten te promoten.  Collega’s van wie ik werk heb gecreëerd zijn o.a.  Erika Budai, Boudewijn Buckinx, Alain Craens, Koen Dejonghe, Patrick de Clerck, Jan De Mayer, Johan De Smet, Wim Henderickx, Jan Henrik Van Damme, Dick Van der Harst en Marc Verhaegen.

  1. Niettegenstaande het werken met koor je vooral bezighoudt, ga je op 19 april in de Vlaamse opera toch een orkest leiden met nogal wat symfonisch werk. Is dat een nieuwe stap in je carrière?

Een nieuwe stap zou ik het niet noemen, eerder terug naar de eerste liefde.  Ik studeerde immers orkestdirectie.  Maar in die tijd was het niet gemakkelijk om als jonge dirigent ervaring op te doen in het professionele circuit. Vandaag zien we zeer getalenteerde jonge dirigenten van bij ons zoals Karel Deseure en Martijn Dendievel wel met onze eigen orkesten werken.  Dat is een zeer positieve evolutie.  Zelf heb ik over de jaren heen wel regelmatig met orkest kunnen werken: studiowerk of producties met koor en orkest.  Maar toegegeven: ik kijk er wel naar uit om dit symfonisch programma te dirigeren.

 

 

  1. De belangstelling voor Vlaamse muziek spreekt uit het concertprogramma dat je zal dirigeren in de Vlaamse opera  naar aanleiding van 75 jaar ANZ. Laat ons even kennis maken met dat programma! Hoe kom je tot deze keuze? 

Voor het ANZ waren twee zaken belangrijk in de programmakeuze: als zangverbond mocht een groot vocaal werk niet ontbreken en het programma moest ook blijk geven van interesse in jong, aanstormend creatief talent.  Samen met Jan De Wilde (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek) koos ik uiteindelijk voor ‘Proverbia Bruegeliana‘ van Marinus De Jong.  Het is een tweedelig humoristisch werk voor drie vocale solisten, groot koor en orkest, geïnspireerd op het spreukenschilderij van Pieter Brueghel.  De Jong combineert teksten van Middeleeuwse dichters met nieuwe teksten van Bert Peleman.  Een vrolijke en feestelijke compositie !

We eindigen het concert niet alleen met een humoristisch werk, de opgewekte toon wordt reeds gezet met de ‘Vrolijke Ouverture’ van Marcel Poot.  Het is één van Poot’s vroege werken waarin hij het orkest bijzonder virtuoos benadert. Het is het populairste werk van deze componist.
Frits Celis’ ‘Ode à Claude Debussy‘ werd gecomponeerd voor het toenmalige Nieuw Belgisch Kamerorkest.  De componist creëerde dit werk zelf tijdens een kleine tournee met het NBK.  Frits Celis viert op 11 april, een week voor het concert, zijn 95ste verjaardag. Het wordt dus een bijzondere verjaardagshulde aan de nestor van de Vlaamse componisten. Dat het werk zal klinken in het huis waar hij vele decennia muziekdirecteur en dirigent was maakt het nog meer bijzonder.  Frits’ betekenis voor het Antwerpse muziekleven als o.a. dirigent en muziekdirecteur van de voormalige Opera voor Vlaanderen, leraar aan het conservatorium en m.i. belangrijkste componist van zijn generatie is nauwelijks te onderschatten.

De twintigjarige Yngwie Jansegers is de jongste componist op de affiche.  Ondanks zijn jeugdige leeftijd kan hij reeds terugblikken op een mooi palmares: hij studeert momenteel compositie aan het conservatorium van Gent en voorheen aan het Antwerpse conservatorium en aan de Norwegian Academy of Music in Oslo bij Henrik Hellstenius. Vanaf zijn 15de nam hij vier jaar op rij deel aan SoundMine, volgde masterclasses en stages bij gerenommeerde musici en is  composer in residence bij het Mahler Student Festival Orchestra.  Hij won reeds verschillende internationale prijzen.  Met zijn Kammersymphonie studeerde hij eertijds af aan de Antwerpse Kunsthumaniora.

Dan is er nog het Symfonisch gedicht voor fluit en orkest van Peter Benoit.  Dit concerto dateert van 1868, een jaar nadat Benoit directeur werd van de Stedelijke muziekschool in Antwerpen.  Het is een van de weinige Vlaamse werken dat zijn plaats tot op heden als volwaardig romantisch concerto heeft weten te behouden. Een heerlijke brok onvervalste romantische muziek dat meer dan zijn plaats verdient op dit Jubileum concert voor  75 jaar ANZ!

JUBILEUM CONCERT  – ANZ – 75 jaar
Vrijdag 19 april 2024 – 20.00u
Vlaamse opera  – Antwerpen
Fleur STRIJBOS, sopraan
Jan CAALS, tenor
Joris DERDER, bariton
Louise WAETERSCHOOT, fluit
Koor FINE FLEUR
SINFONIETTA  VLAANDEREN
EDWIG ABRATH, dirigent

Info & tickets: www.anz.be  of bespreekbureau Vlaamse opera 03 302 10 20

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord