Een stukje Berliner Phil in Antwerpen – Nimrod Ensemble

by Knopskaya

De Antwerpse middagconcerten in Amuz blijken een begrip te zijn geworden voor de Antwerpse melomaan. Ook vrijdag zat het concert weer afgeladen vol liefhebbers die benieuwd waren naar die topmuzikanten die uit Berlijn zouden komen. En toch kwamen ze ook wel een beetje van bij ons…

Yannick Van de Velde is een Vlaamse pianist – ooit halve finalist Koningin Elisabeth Wedstrijd – die zijn muzikale partners op meerdere plaatsen ter wereld ontdekte. Zo ook bij de Berliner Philharmoniker. Zijn voorliefde gaat uit naar kamermuziek, een lust die hij bij dit ensemble naar believen kan botvieren. De Italiaanse altvioliste Francesca Zappa studeerde voornamelijk in Duitsland, waaronder momenteel bij Wilfried Strehle, voormalig aanvoerder van de Berliner Philharmoniker. De Israëlische violist Nur Ben Shalom vervolledigde eveneens zijn studies in Duitsland, waar ook hij deel uitmaakt van verschillende orkesten en meespeelde in de Philharmoniker. Violist Christophe Horak begon zijn studies aan de Guildhall School of Music and Drama. Hij werd na een strenge selectie in 2008 aangewezen om de twee violen aan te voeren binnen de Philharmoniker.

Het programma dat tijdens dit middagconcert werd gebracht was zeer divers, maar met de kamermuziek als centrale thema. Toch werd het wat anders dan wat men verwacht van een klassiek kamermuziek concert. De vier leren van het orkest stonden nooit samen op het podium. Viool en altviool wisselden mekaar af. Ook werd een vioolsonate van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) gebracht – Vioolsonate in G. K301.1. Tijdens de twee bewegingen van deze sonate kwam het speelse verwonderlijke van Mozart vooral via de viool naar voor.

Met de acht stukken voor klarinet, altviool en piano van Max Bruch (1833-1920) kon men al meteen zichzelf verliezen in oriëntaalse sferen door het hoog op volksmuziek geïnspireerde Boheemse gehalte. Lyriek en opzwepende passages wisselden mekaar mooi af. Om in deze sfeer te blijven, werd Gestillte Sehnsucht (geïnspireerd op het gedicht van Friedrich Rückert) van Johannes Brahms (1833-1897) gebracht. Niets beters dan dit toch wel spirituele wiegelied dat Brahms voor zijn echtgenote Amalie schreef om het publiek voor te bereiden op de compositie van de Franse componist Jean Françaix (1912-1997) die zou volgen. Zijn muziek wordt vaak als oppervlakkig omschreven. Toch dient men dit anders te benaderen. Het is inderdaad zo dat de viool vrij monotone klanken lijkt voort te brengen. De klarinet is bij deze compositie allesbepalend voor de melodie en de altviool voor de virtuositeit in bepaalde passages. Nog zo’n speciale compositie was Contrasts van de Hongaarse componist Béla Bartók (1881-1945). In drie bewegingen werd een intensieve evenwichtsoefening uitgevoerd. Alles zat hem in de intensiteit. De luisterervaring waarin men zich moet willen laten meeslepen is zeer speciaal aangezien men bepaalde finesses ervaart om vervolgens in andere uitersten te worden ondergedompeld. Zoek niet de melodie, maar wat ze met je doet is hier de boodschap.

Een zeer leerrijk en divers programma werd het.  Volgende week meer kamermuziek, gebracht door Nicolas Callot en Lucas Blondeel. Zij brengen Schumann en Debussy.

 

In gold'nen Abendschein getauchet,
Wie feierlich die Wälder stehn!
In leise Stimmen der Vöglein hauchet
Des Abendwindes leises Weh'n.
Was lispeln die Winde, die Vögelein?
Sie lispeln die Welt in Schlummer ein.

Ihr Wünsche, die ihr stets euch reget
Im Herzen sonder Rast und Ruh!
Du Sehnen, das die Brust beweget,
Wann ruhest du, wann schlummerst du?
Beim Lispeln der Winde, der Vögelein,
Ihr sehnenden Wünsche, wann schlaft ihr ein?

Was kommt gezogen auf Traumesflügeln?
Was weht mich an so bang, so hold?
Es kommt gezogen von fernen Hügeln,
Es kommt auf bebendem Sonnengold.
Wohl lispeln die Winde, die Vögelein,
Das Sehnen, das Sehnen, es schläft nicht ein.

Ach, wenn nicht mehr in gold'ne Fernen
Mein Geist auf Traumgefieder eilt,
Nicht mehr an ewig fernen Sternen
Mit sehnendem Blick mein Auge weilt;
Dann lispeln die Winde, die Vögelein
Mit meinem Sehnen mein Leben ein.


hierDe middagconcerten in Amuz zijn perspartner van Klassiek Centraal
Het volledige programma voor de komende weken vindt u .

  • WAT: Middagconcert Amuz
  • WIE: Nimrod Ensemble
  • WAAR: Amuz, Antwerpen
  • WANNEER: 24 november 2017
  • Foto: © Klassiek Centraal

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord