Een zoet eindejaar – laatste middagconcert 2019

by Knopskaya

Op vrijdag 20 december speelden drie sterke vrouwen uit het Antwerp Symphony Orchestra  het laatste middagconcert van 2019. Ze  kozen ervoor om de zoete Kersttijd – jawel, er heet er zelfs eentje Maria –  te verblijden met warme kamermuziek.

Orsolya Horvath – die de avond ervoor trouwens nog meeschitterde tijdens het Kerstconcert van Anne Cambier – studeerde aan de Franz Liszt Muziekacademie in Boedapest. Daarna specialiseerde ze zich aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en volgde ze masterclasses bij George Pauk en Dénes Zsigmondi. Ze is laureate van diverse internationale wedstrijden en mede-oprichter van het Sándor Quartet. Ze is aanvoerder tweede viool van het Solti Chamber Orchestra en soloviool van het Hermes Ensemble. Sinds 2013 is ze aanvoerder van de tweede violen in het Antwerp Symphony Orchestra.

Barbara Giepner studeerde piano en viool voor ze op achttienjarige leeftijd naar altviool overschakelde. Ze studeerde altviool en piano aan de Hochschule für Musik van Keulen, het conservatorium van Cincinnati, de Royal Academy of Music in Londen en het Conservatoire de Paris. Ze is prijswinnaar van het Internationaal Pianoconcours van Bremen en won prijzen op het concours Jugend Musiziert in de categorieën piano, viool en kamermuziek. In 2008 trad ze op als soliste altviool met het Lucerne Festival Academy Orchestra onder Pierre Boulez en verder was ze solo-altvioliste bij het London Philharmonic Orchestra. Haar cd Sphère(s)… bevat hedendaagse muziek voor altviool. Sinds 2013 is ze tweede soliste altviool bij het Antwerp Symphony Orchestra.

Maria Mudrova werd in 1982 geboren in Nizhniy Novgorod (Rusland) en toonde al op zeer jonge leeftijd haar uitzonderlijke muzikale vaardigheden. Toen ze vijf jaar oud was kreeg ze pianolessen en een jaar later ook haar eerste celloles. Maria studeerde met succes af aan het Music Lyceum for Specially Gifted Children. Vervolgens zette ze haar studies verder in Moskou, waar ze eerst studeerde aan het Gnessin College en vervolgens aan het Moscow State Conservatory. Enkele van haar docenten in Rusland zijn professor German Gavrilov, Zoya Kuimova en professor Igor Gavrysh. Na cum laude te zijn afgestudeerd aan het conservatorium van Moskou, werd Maria uitgenodigd om in Wenen een postgraduaat te volgen bij Valentin Erben, professor aan de Universität der Musik und darstellende Kunst en lid van het Alban Berg Quartett. Sinds 2010 speelt ze in het Antwerp Symphony Orchestra.

Kamermuziek dus, twee langere composities die het publiek toelaten in een sfeer te belanden waar ze  niet uit willen en de gloed  van het eindejaar  kunnen ervaren.

Fantasiestukken opus 88 uit 1842 van Robert Schumann (1810-1856) bestaat eigenlijk uit vier bewegingen. Er  werd voor gekozen om de innige Romanze en tempovolle Finale te brengen – eerste en vierde  beweging dus. Tempovol blijkt slechts een illusie gezien het stuk net als ons eingejaar stilletjes uitdooft. Het betreft een melodie met rijke invloeden, waaronder volksmuziek. Schumann componeerde het tijdens een de inspiratievolle periode na het verlaten van zijn rechtenstudies om zich volledig aan de muziek te kunnen wijden.
Uit het Pianotrio nr.7 in Bes, opus 97 uit 1811 van Ludwig van Beethoven (1770-1827), ‘Aartshertog’  – opgedragen aan Aartshertog Rudolf van Oostenrijk – werden alle vier de bewegingen gebracht. Dit is alweer zo’n zacht en verblijdend stuk,  uit de actieve  periode van een groeiend componist die later erkenning als grootmeester zou krijgen.
Meer middagconcert in Antwerpen? In 2020 is er nog een rijke agenda aan kwaliteitsvolle concerten op vrijdagmiddag in AMUZ.
Op vrijdag 10 januari  hoort u pianist Yannick Van de Velde Beethoven uitvoeren.
De Middagconcerten van Antwerpen zijn mediapartner van Cultuurpakt

 

 

Misschien houdt u ook van: