Eerste ronde KEW piano 2021, dag vier – Hamvraag: Is less more?

by Knopskaya
Alsof het al niet  spannend genoeg was om voor een lege zaal te spelen waarin de jury verspreid zit, kregen de kandidaten er vandaag nog hoog bezoek bovenop. Koningin Mathilde zat namelijk in de zaal mee te genieten. Toch was het een vrij relaxt dagje eigenlijk. “Slechts” acht kandidaten. Hier en daar werd online op fora gemopperd dat het een off-dag was. Niets van.  Alles was gewoon vijf kandidaten minder intens. Wat de kandidaten daarmee deden, leest u hier.
  • Junhyung Kim (Korea, °1997) bracht een eerder ingetogen Beethoven, met mooie accenten. Bij Chopin wilde hij dan weer iets te hevig uitgepakt, hetgeen hij dan weer in alle stijl verder botvierde op de stevige compositie van Rautavaara.
  • Séverine Kim (Korea, °1994) pakt toch wel uit met een mooie keuze door Henri Dutilleux te brengen.  Haydn, Debussy, of Chopin. Ze voelt zich kiplekker bij elk genre en componist en straalt dat ook zelfzeker uit zonder al teveel overdreven gestes en gebaren. Een mooie evenwichtige en toch virtuoze beleving. Haar zien we graag terug.
  • Tatiana Dorokhova (Rusland (Federatie), °1991) maakte ook zo’n fijne keuze met de variaties op een thema uit Carmen van Georges Bizet  door Vladimir Horowitz. Ze intrigeerde op een of andere manier. Toch klonk  Beethoven eerder flets. Bij  Chopin en Fanfares van Györgi Ligeti kwam ze in form en het was alsof we een opluchting zagen op haar gezicht, maar ook zo’n ferme speelvreugde. Of ze er nu bij is of niet, de beleving zal blijven hangen.
  • Aidan Mikdad (Nederland, °2001) is een jonge kandidaat die de wilde haren al duidelijk heeft ingeruild voor maturiteit. Correcte Bethoven en Feux Follets van Liszt. Mooi evenwichtig touché dat zijn dienst bewijst bij de uitvoering van de Erlkönig van Liszt naar Schubert. Dat hele weemoedige, verlangende en toch zo verdrietige van Schubert zit er mooi in. Schubertfans geven hem een streepje voor.
  • Hyuk Lee (Korea, °2000) weet te boeien met een boeiend programma, vooral door de keuze voor Prokofiev en de Firebird Suite van Agosti  naar Stravinsky na een mooie Haydn. Een pianist die zowel het vingervlugge en accuraat ritmische als het lyrische weet te bemeesteren.  Die elementen kwamen mooi samen tijdens de Étude d’éxécution transcendante van Franz Liszt..
  • Wataru Hisasue (Japan, °1994) Koos voor een eerder beknopte passage, drie (iets langere) stukken. Alles zeer correct en berekend; Beethoven, Dusapin en de Paraphrase op een thema van Rigoletto van Verdi van Liszt. Maar of less nu more was, daar zijn we nog helemaal niet uit.
  • Dmitry Sin (Rusland (Federatie), °1994) Lijkt wel met Wataru Hisasue overlegd te hebben. Ook hij speelt een kort programma een correcte Haydn, gevolgd door de Grande Étude de Pagannini nr 6 van Franz Liszt. Ook Skryabin hadden we al beter gehoord.
  • Taek Gi Lee (Korea, °1996) maakt ons  duidelijk dat we die Haydn al een keer teveel hebben gehoord. Een ingetogen  Chopin, mooie keuze voor en uitvoering van Messiaen en Rachmaninov. Correct, maar weinig boeiend.

Niet echt het gevoel van een verdere stoelendans vandaag, op de passage van de dames na. Wie nu nog durft klagen dat er te weinig vrouwen in de finale zitten, mag vandaag absoluut de kwaliteit boven de kwantiteit plaatsen.

Meer info: http://www.queenelisabeth.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord