Het Antwerp Quartet: van kamer naar orkest en terug

by Knopskaya

De geschiedenis van de sonate begint in de zestiende eeuw. Groten der aarde die in het collectieve geheugen liggen zoals de letterlijke tijdgenoten (beiden in 1685 geboren) Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel lieten hun publiek kennismaken met de sonate in de meest zuivere vorm, namelijk via een duidelijke structuur waarin een duidelijk trager middelste gedeelte ligt. Het was de vroege evolutie van de sonate die de rode draad vormde tijdens het middagconcert van deze middag in Amuz.

Vrije sonate en drama

Het was tijdens de romantiek dat componisten als Chopin en Schubert de vrije sonate creëerden. Maar ook Mozart, die slechts een handvol jaren na Bachs dood werd geboren, evolueerde reeds mee. Dat bewijst het pianokwartet in nr 1, KV  478 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Om de brug te slaan naar de vorige twee stukken, werd ook dit stuk op orgel gespeeld. Dit geeft tevens ook een mooie verbinding naar de kerksonates van Mozart, waarvoor hij zijn inspiratie haalde bij Johann Christian Bach, een andere telg uit het muzikale geslacht. Het stuk kent een zekere turbulentie en scherpere contrasten dan de stukken van zijn voorgangers – durf en frivoliteit. De frivoliteit werd trouwens Mozartiaans speels weergegeven door het orgel. Mooi…

Quartet met een missie

Het Antwerp Quartet bestaande uit Nadja Nevolovitsch (viool), Alexander Pavtchinskii (viool/altviool), Raphael Bell (cello) en Peter Van de Velde (orgel) heeft het doel om kamermuziekinstrumenten een plaats te geven in het concertleven. De keuze voor twee sonates voor twee violen van Bach en Händel, gecombineerd met de evolutie naar Mozart was bijgevolg zeer nuttig. Het zijn componisten die courant zijn – ja soms moet dit eens – en daardoor sijpelt het verhaal achter de muziek ook beter binnen bij het publiek. De vanzelfsprekendheid valt weg en het onderzoek kan beginnen voor de toeschouwer. Enkel nieuwsgierigheid voedt oprechte kennis. Tenslotte kennen de meeste muziekliefhebbers Mozart en Händel doorgaans enkel via hun opera’s en Bach enkel via zijn kerkmuziek. Maar er is zoveel meer en alles is verbonden.

De Middagconcerten in Amuz zijn mediapartner van het Cultuurpakt.

Het volledige programma: http://www.middagconcerten.be

Volgende week – 30 november – horen we het Pianoduo Mephisto, bestaande uit Katrijn Moens en John Gevaert. Zij brengen werk van Grieg, Ravel, Prokofief en Westerlinck.

U leest het dan ook… op ’t Pakt

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord