Het recital van Goede Gedachten

by Knopskaya

Het Durlet-fonds steunt jong talent. Andrea Durlet, dochter van componist Emmanuel Durlet (1893-1977) zoekt steeds zorgvuldig de pianisten uit die de muziek van haar vader binnen het fonds mogen vertegenwoordigen. Meer nog, tegenwoordig mogen deze geluksvogels zijn oeuvre uitvoeren op zijn eigen gerestaureerde Blüthner uit 1911. Deze staat te bewonderen in het “schooltje” verbonden aan de Sint-Pauluskerk te Antwerpen.

Tijdens het recital van dertien maart 2022, was het de eer aan de jonge pianist Jens Vermeiren (geb. 2000) om een boeiende vertolking te brengen van een aantal werken van de bekendste componisten binnen het pianorepertoire. Vermeiren studeert aan het Conservatorium van Antwerpen bij Nikolaas Kende en was vorig jaar te zien als een van de zes binnen het jongerenpaneel van Klara/Canvas tijdens de Elisabeth Wedstrijd.

Zen
Wat hem vooral typeert is zijn rust. Geen overdreven pedalenwerk, to the point en oprecht. What you see is what you get. Men zegt wel eens vaker dat jonge mensen niet meer weten wat ze willen. En men beweert ook weleens dat een artistieke richting geen echte studierichting zou zijn. Wel, deze generatie van jonge muzikanten, waaronder Vermeiren bewijst het tegendeel. Ze weten absoluut waarmee ze bezig zijn, en hebben hard gestudeerd en gewerkt om dit met trots te bereiken.

Natuurlijk is de muziek van Johann Sebastian Bach het begin van een heel tijdperk aan fascinerende klaviermuziek. Maar nog voor Vermeiren begon aan de prelude en fuga nummer vijf in re groot BWV850 uit het eerste deel van het Wohltemperiertes Klavier, speelte hij het Oekrainse volkslied ter ondersteuning van al zij die momenteel vluchten en moeten lijden.

Verrassend mooi en diep was de pianosonate Hoboken in drie delen van Joseph Haydn, toch wel een van de grondleggers van de kamermuziek. Het geheel straalde een lijdzaamheid uit die verder werd gezet tijdens de gekende Arabeske opus 18 van Robert Schumann.

Vallei
Een mooie aanleiding om tot het werk van Emmanuel Durlet zelf te komen, het Dal de Goede Gedachten. Het werk ontstond nadat Durlet een mysterieuze ontmoeting had met een prominent man die hem vertelde waarom zijn muziek hem zo boeide. Hij vertelde over onze afkomst en wat diep in ons allen schuilt daardoor. Hij toonde Durlet een oud en ongeschonden beeldje en leidde hem naar de vallei waar hij het opgroef. Durlet zwoer geheimhouding over plaats en persoon, maar noteerde de anekdote wel op het voorblad van zijn partituur. De tocht naar dit dal bracht al die emotie naar boven. Een boeiend en vooral virtuoos opbouwend stuk, vertrekkend vanuit een zekere mystiek.

Dit meeslepend effect werd meegenomen naar de beruchte Mephistowals van Franz Liszt. Niet voor doetjes.

Het recital werd sfeervol beëindigd met het Abendlied van Robert Schumann in een bewerking van Saint-Saëns.

Jens Vermeiren, onthouden die naam. Daar gaan we nog van horen!

http://www.emmanuel-durlet.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord