Het Trio Pavlovic-Bogdanovic-Steinbach kleurt AMUZ

by Knopskaya

Kleur was het sleutelwoord tijdens het jongste middagconcert in AMUZ. Ten eerste is het al heel erg fijn op zich om het weekend muzikaal in te mogen zetten. Wanneer de muzikanten drie getalenteerde, knappe jongedames zijn, wordt het minstens een extra streling voor oog en oor.

Klarinettiste Marija Pavlovic is afkomstig uit Dubrovnik, studeerde in Zagreb en Salzburg, werkte samen met onze Belgische inmiddels betreurde klarinettist Walter Boeykens en geniet momenteel een internationale kamermuziekcarrière. Maja Bogdanovic studeerde cello in Parijs, waar zij nu ook woont en eveneens geniet van een bloeiende loopbaan binnen de kamermuziek. Juliana Steinbach studeerde piano te Lyon, Parijs en New York. Samen zetten zij de kamermuziek wervelend binnen de kijker, met aandacht voor speciale werken, ook van bij ons.

Gassenhauer
Het middagconcert werd aangevangen met het trio in Bes opus 11, ook gekend als Gassenhauer Trio in drie bewegingen van Ludwig van Beethoven (1770-1827). Het is een vroeg werk van Beethoven, waarin de dynamiek van de jonge componist erg is terug te vinden, de stijl eerder classicistisch dan romantisch, met toch wel een zekere knipoog richting Mozart. Mogelijk draagt het lievelingsinstrument van Mozart – de klarinet – bij tot dit gevoel tijdens het beluisteren van de compositie. Het werk werd geschreven in 1797 en opgedragen aan Barones Maria Wilhelmina von Thun. Het werd ook binnen het jaar gepubliceerd. Het woord Gassenhauer verwijst naar een populaire melodie die als basis werd gebruikt, een beetje te interpreteren als een soort van schlager – met alle respect – binnen de kamermuziek. Het resultaat is een klassevol, maar toegankelijk werk.

Brahms lacht
Van de jonge Beethoven, werd het publiek naar de oudere Brahms (1833-1897) gebracht, Het trio in a opus 114 werd in 1891 geschreven voor klarinettist Richard Mühlfeld en wordt gezien als een soort van revival van Brahms, die kort ervoor had aangegeven te willen stoppen met componeren. Het werk werd hier in originele bezetting opgevoerd, wat vrij bijzonder is aangezien de klarinet vaak wordt vervangen door de altviool. Brahms zelf zou deze voor hem toch wel vrij opgewekte muziek beschreven hebben als een liefdesverklaring tussen instrumenten.

Van bij ons
Tijdens de middagconcerten in Amuz is er telkens veel aandacht voor componisten van bij ons. Tijdens het grootste deel van de concerten wordt er dus ook een werk van eigen bodem opgevoerd. Ditmaal betrof het een werk van Jan Decadt (1914-1995), de Habanera. Het betrof hier een arrangement van G. Levantez, aangezien de oorspronkelijke versie geschreven werd voor piano. Opgewekt met diepe klanken, tonaal met een lichte atonale knipoog her en der. Het is een kort werk dat lang blijft hangen.

Ad Valvas
De middagconcerten in Amuz zijn mediapartner van het Cultuurpakt.
Vrijdag 8 februari spelen Pieter Jansen -viool- en Hasmik Manukyan -piano- Debussy, Ysaÿe, Fauré en Ravel (opgelet, het betreft hier een programmawijziging)

Het volledige programma kunt u vinden op www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord