Hommage concert voor Ervin SCHIFFER

by Frans Baeyens

Aan de rand van Antwerpen aan het Rivierenhof ligt  ‘Kunstuitleen Dijkstra’ in een mooi stijlvol pand. Verborgen in de tuin ligt er een grote galerie die uitstekend dienst doet als concertruimte. Reeds vele jaren gebeuren daar op zondag een aantal middagconcerten met als bezielster Kati Sebestyén, die tot voor kort viool doceerde aan de conservatoria van Brussel en Groningen.
Het 35ste concert onder de naam VivArte was ditmaal een hommage aan Ervin Schiffer, de in 2014 overleden  altviolist van het vroeger vermaarde Haydn kwartet, dat vooral actief was in de Benelux en in Hongarije.
Het Trio Tooten bestaande uit Orsoliya Horváth, Marc Tooten en Luc Tooten werd aangezocht om een programma te spelen met werk van Schubert, Westerlinck en Dohnányi.  Het ensemble  werd in 2010 opgericht en wil het grote en rijke repertoire van het Strijktrio exploreren. Naast het gewone repertoire van Mozart, Beethoven en Schubert richten zij ook hun blik op componisten als Sibelius, Taneyev, of Gubaidulina. Ditmaal kwam ook het werk van Wilfried Westerlinck in de schijnwerpers.
Na het charmante ééndelige Trio van Schubert in BES werden we verrast door de creatie van ‘Canto IV’ voor altviool solo geschreven in hommage aan Ervin Schiffer voor Marc Tooten. Een ruim opgevat werkstuk, dat vanuit een ijl en elegisch begin zich weet te ontwikkelen tot een groot en sonoor solostuk, waar de altviolist kan schitteren en waar al de kleuraspecten van het instrument worden aangeboord. Het werk kwam tot stand in afzondering die we allen ondergingen bij het begin van de pandemie in de eerste helft van 2020.
Van een gans ander karakter was  de Serenade van dezelfde componist.  Erg afwisselend met in het achterhoofd de structuur  van de 18de eeuwse serenades. Denken we hierbij aan deze van Beethoven of Mozart en later deze van Dvorák. Ook hier een mars als openingsstuk, weerkerend en dat aan het einde van dit 8-delig werk. Daartussen is het een parade van karakterstukken zodat luisterverveling uitblijft. Achtereenvolgens een ‘scherzetto’ dat ons liet herinneren aan het sarcasme van Shostakovitsj, een melancholische wals, een ‘Battaglia’ waarin het chanson ‘ L’Homme Armé ‘ verwerkt is, of een muzikale grap die de componist uithaalt met het volksliedje ‘Heer Jezus heeft een hofken’, gevolgd door een wat onwezenlijke cantilene waar de viool zich ophoudt in de hoogste regionen van het instrument, om daarna naar beneden te tuimelen en een jumpende  paardenrace aan te vatten in ‘I Cavalli ‘.
Als afsluiter van het concert konden we genieten van één van de meesterwerken voor strijktrio namelijk de Serenade van de Hongaarse componist Ernö Dohnány uit 1904 en dat in Wenen in première ging.  Dohnányi vormt samen met Kódaly, Bartók en Ligeti een Hongaars componistenkwartet dat zijn artistieke stempel heeft gedrukt op het muziekleven in hun land.  Ook hier begint  de Serenade op.10 met een mars die aan het einde  van het werk terug  zijn kop opsteekt.  Daartussen een heerlijke romance, een fugatisch opgevat scherzo en een reeks variaties op een thema dat toch wel enig verband heeft met het marsthema.
Een schitterend concert dat bekroond werd met een  genereus en warm applaus voor een magistraal spelend Trio Tooten.
De concerten in Galerie Dijkstra : om in het oog te houden !

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord