Intiem zangrecital met speelse charme – Noa Vandenbroucke en Yves Van Innis

by Knopskaya

Een intiem kader, zo omschrijven we het Mechelse Huis de Min steeds opnieuw omdat dit een waarheid is die als een paal boven water staat. Het charmante van een concertzaaltje te vinden achter de gevel van een herenhuis werkt steeds hartverwarmend in op de concertgangers die voor dit zangrecital met velen waren. Stoelen tot tegen het podium en alle aandacht naar sopraan Noa Vanden Broucke en pianist Yves Van Innis.

Beide muzikanten zijn trouwens ook verbonden aan de Internationale Muziekschool Wonderful World die eveneens in Huis de Min is gesitueerd. Meer nog, Vanden Broucke begon er ooit als zevenjarige haar muzikale carrière, toen ze besliste gitaarles te gaan volgen. Toch, het werd zang en dat dit een terechte keuze was kan bevestigd worden door alle aanwezigen op dit charmante recital. De sopraan beschikt over een stem met een mooi bereik en die vooral ook in de diepte zeer warm klinkt. Van Innis begeleidde haar met rust en zelfvertrouwen, wat de muziek enkel maar ten goede kwam.

Beiden zijn trouwens echte Maneblussers, geboren en getogen te Mechelen waar ze beiden aan het Stedelijke Conservatorium hun opleiding genoten alvorens naar het hogere muziekonderwijs te gaan. Beiden doceren ze notenleer, waarnaast van Innis nog piano doceert en Vanden Broucke zang vanzelfsprekend. Het is ook op deze manier dat ze mekaar leerden kennen en merkten dat ze compatibel zijn op het podium, waarvan dit recital het puurste bewijs was. Een frisse jonge sopraan en een ervaren leermeester die mekaar perfect aanvullen.

Het recital had vooral een toegankelijk karakter. Tussen de stukken door werd er door Vanden Broucke duiding gegeven waardoor het publiek de tekst en gebaren perfect kon kaderen en zich kon inleven. Zo vernamen we meer over het verhaal van Cesar in Egypte uit de opera van Händel of de intriges die toch altijd weer deel uitmaken van de Mozartiaanse fantasie. Een speels gegeven. Lijdzame Bach, eenzaam mooie Schubert, bloesemende Schumann en speelse Brahms. Allen passeerden ze de revue, met als grote noemer dat het allen componisten zijn van Duitstalige afkomst. De volgorde van de muziekgeschiedenis werd daar bij mooi gevolgd, van barok over classicisme naar romantiek. Het geheel werd ingeleid door een werk van eigen bodem, Schelpen zoeken van Walter Vergaelen, de man, muzikant en componist, die ooit aan de wieg stond van de muziekschool en concertorganisatie. Een moderner werk dus.

Tijdens dit optreden vloog de tijd letterlijk. Was het optreden te kort? Is het niet altijd zo dat wat men heeft goed bevonden, blijft smaken naar meer. We kijken alvast uit naar volgend seizoen dus. Of misschien heeft u zelf wel kriebels om te gaan zingen of piano spelen?

Klik dan hier: https://www.muziekschool-wonderfulworld.com/

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord