Intieme pianistieke ontmoetingen -Stéphane De May

by Knopskaya
Stéphane De May is een Belgische pianist die studeerde bij Aquiles Delle Vigne aan de Ecole Normale Alfred Cortot in Parijs. In 1990 behaalde hij het Hoger Diploma met felicitaties van de jury. Hij verwierf verder talrijke onderscheidingen  in Brussel, Rotterdam en Mons en behaalde eveneens internationale prijzen: finalist in het “Zuidhollands Concours” (Leiden 1991), finalist in de “World Piano Competition of Cincinnati” (USA 1992), semi-finalist in het “Internationaal Concours van Val d’Aoste” (Italië 1999), de “J. & W. Pelemans Prijs” (België 2003), …
De nationale en internationale pers heeft zijn publieke optredens alsook zijn CD-opnames met lof onthaald: Oréades (werken van Michel Lysight), het De May – Pardoen recital (postmoderne composities voor viool en piano), “Sonates voor fluit en piano” van César Franck en Guillaume Lekeu (met Marc Grauwels), Kamermuziek van Carl Maria Von Weber (met Marc Grauwels, Luc Tooten en Ronald Van Spaendonck).
Highly desirable Debussy programme that is unique in the catalogue. It is played by highly talented Belgian-based group
David Denton, The Strad

Hij treedt geregeld op in België, de Verenigde Staten, Italië, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Nederland, Duitsland, Griekenland,…

Momenteel is hij leraar aan de Muziekacademie van Brussel, het Conservatorium van Leuven naast een gastdocentschap aan het Koninklijk Conservatorium van Luik en een gastprofessoraat aan het Conservatorium van Rotterdam.
Stéphane De May is ook artistiek directeur van het FestiVal d’Anniviers in Zwitserland.
Hij heeft in indrukwekkende discografie en ontvangt hier veel lof over van de nationale en internationale pers.
Zijn opnames van de complete nocturnes evenals de twee pianoconcerten van Chopin onder leiding van Jean-Bernard Pommier worden beschouwd als referentie opnames door de Amerikaanse pers.
Hij voerde meer dan 20 verschillende pianoconcerten uit, van Bach tot Poulenc.
Met zijn Trio Portici (Luc Tooten – Cello & Damien Pardoen Viool) werd hij uitgenodigd om te concerteren voor de officiële reis van de koning en koningin van België in Litouwen in het Koninklijk Paleis.
Het programma dat hij op 12 februari bracht in de Mechelse internationale muziekschool en concertorganisatie Wonderful World had betrekking op zijn album Pages Intimes. De titel zegt het al, een intiem gebeuren was het écht wel. Eerst en vooral is er de charmante setting binnen de organisatie waar de pianist zelf van zei dat het hem bijzonder inspireerde. Ten tweede was het ook zo dat het concert binnen de geest van het album bleef, maar dan met nog zoveel meer inleving dankzij de gesproken stukken tussen de composities door. De May legde het publiek zorgvuldig uit waarom hij net die Mondschein Sonate wilde spelen of die Arabesque van Schumann. Omdat het de eerste stukken waren die hem de weg hadden gewezen naar zijn carrière. Het eerste partituur waarvoor hij spaarde, of het eerste stuk dat hij voor zijn latere mentor speelde. Het belang voor een muzikant om zijn of haar eerste opname te kunnen maken. Dat gevoel wist hij ook in de noten te leggen die hij speelde. Alles kwam zo een beetje over bij het publiek alsof men naar een film kijkt met daarin een waargebeurd verhaal. Een mooi scenario, een hartverwarmend verhaal en de geknipte muziek. Niet alleen de leermeesters, maar ook de leerlingen van De May kwamen aan de beurt en werden geprezen om hun bijzondere talenten, zoals het transcriberen van een stuk voor twee violen van Bach naar een volwaardig klavierpartituur. Het bewijs was de uitvoering van De May zelf. Intiem en toch ook wervelend dankzij de Variations Sérieuses van Felix Mendelssohn. Een virtuoos stuk pianistiek genot dat het hele getuigenissenparcours in stijl afsloot.
Ook tijdens de maand maart kunt u in het Mechelse huis de Min genieten van twee concerten.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord