Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende: Stravinsky, De Boeck & Kreisler

by Knopskaya

Na een pauze van twee weken werden de middagconcerten in AMUZ hervat met twee mooie werken van twee componisten die meer gemeen hebben dan u zou denken. Het waren violiste Jolente De Maeyer en haar echtgenoot, pianist Nikolaas Kende die het publiek doorheen hun composities loodsten.

Velen kennen hen als het jonge koppel dat de zeer geprezen interpretatie van Beethovens Kreuzersonate opnam. Maar behalve gemeenschappelijk hebben ze ook afzonderlijk een mooi cv, zowel solo als in samenwerking met binnenlandse en buitenlandse orkesten. Ook hun soloprojecten vielen meermaals in de prijzen. Zo nam Kende succesvol deel aan de Koningin Elisabeth Wedstrijd en ontving De Maeyer de Snepvangersprijs van de Belgische Muziekpers voor de opname van het zesde vioolconcerto van Henri Vieuxtemps. Deze opname gebeurde tesamen met het Filharmonisch Orkest van Luik o.l.v. Patrick Davin. Samen met hen nam ze later ook het tweede vioolconcerto van Camille Saint-Saëns op.

Igor Stravinsky (1882-1971) en August De Boeck (1865-1937). Op het eerste gezicht hebben ze niet veel gemeen. Toch is er meer dan u denkt dat hen zou kunnen verbinden. Van Stravinsky werd de Suite Italienne uit 1920 opgevoerd. Stravinsky was toen achtentwintig jaar oud. Toen August de Boeck de Sonate voor viool en piano schreef (1893) was hij er 28. Aangezien beide componisten de leeftijd van 89 en 72 bereikten, kan men zeggen dat het in beide gevallen over vroeg werk gaat. Stravinsky had op het moment dat hij deze suite schreef al een hele reeks poëtisch geïnspireerde muziek en balletten geschreven. Hij voelde nood aan andere inspiratie. Die vond hij bij de oude muziek. Deze was tijdens het concert ook mooi te horen. Een duidelijke invloed van Pergolesi. Vooral tijdens de tweede van de zes bewegingen – Serenata – kon men het herkenbare lijdzame facet van deze invloed ervaren. Beweging drie en vier (Tarantella & Gavotta con due Varizioni) zijn dan weer meer dansgericht geïnspireerd. Maar toch weer een heel andere Stravinsky dan deze die men gewoon is te ervaren wanneer men een ballet van zijn hand bekijkt/beluistert.

Wat de middagconcerten ook tot aanrader maakt, is het respect voor werk van eigen bodem. Er zijn weinig concerten binnen het aanbod waarbij er geen werk wordt gespeeld van een Belgische componist uit heden of verleden. Het werk van August De Boeck dat op vrijdagmiddag in AMUZ weerklonk ging oorspronkelijk in 1907 in première in de Brusselse – inmiddels opgedoekte – concertzaal Ravenstein. Het werd toen door de pers onthaald als voornaam en subtiel. Zo werd het ook door De Maeyer en Kende gebracht. Mooi was ook de opgebouwde spanning tijdens de derde beweging – een Allegro.

Een zinvol concert dus alweer waarbij niet enkel het oor, maar ook het collectieve geheugen werd gevoed via de taal van de muziek. Als bisnummer werd een charmant stukje kamermuziek met een tikje walsgehalte gebracht van de Oostenrijkse componist Frits Kreisler (1875-1962) – Schön Rosmarin.

De Middagconcerten in Amuz zijn perspartner van Klassiek Centraal.

Het programma voor de volgende weken kunt u hier terugvinden.


  • WAT: Middagconcert Amuz – Igor Stravinsky en August De Boeck
  • WIE: Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende – viool en piano
  • WAAR: AMUZ – Antwerpen
  • WANNEER: 17 november 2017
  • Foto:  © Klassiek Centraal

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord