De moderne mens denkt niet meer na bij Kerstmis, waardoor de volledige context vaak wordt verwaarloosd. Kerst gaat om een nieuw begin, een geboorte van licht in de duisternis, verwondering. Het hele kerststalgebeuren is aldus een metafoor voor de mensheid die samen wordt gebracht om de essentie te aanschouwen; Hij die ons licht en vrede brengt.
Vrede is een vorm van beschaving. Muziek brengt licht, verwondering en beschaving. Deze gemeenschappelijke noemers brengen rust onder de mensen. Hier lag ook de basis voor dit kerstconcert, georganiseerd door sopraan Anne Cambier en gepresenteerd door Kurt Van Eeghem.
Er werd gekozen voor een veelzeggende sobere presentatie, in tegenstelling tot het traditionele of minder traditionele Kerstverhaal van andere jaren. Net daarin zat de boodschap; er werd tijdens de presentatie gepraat over de achtergrond van de composities zelf en dit op zo’n manier dat ieders inspiratieknopje ingedrukt werd waardoor de lamp ging branden en/of een vuurtje werd aangestoken.
Ook was er verwondering over de mooie schare aan uitstekende solisten die het ensemble I Justiniani vervolledigden onder leiding van Stijn Saveniers, die trouwens zelf voor de gelegenheid een mooi aantal arrangementen maakte op bestaand werk van Luk Callens en Manning Sherwin.
Het concert werd sfeervol geopend door de jonge harpiste Mathilde Wauters. Zij bracht onder begeleiding van I Justiniani het beroemde harpconcerto dat Georg Friedrich Händel in Londen schreef. Verder tijdens het concert sloeg de betovering nogmaals toe, toen zij samen met fluitiste Sarah Vermeyen het Allegro uit het concerto voor fluit en harp van Wolfgang Amadeus Mozart bracht. Klarinettist Eddy Vanoosthuyse bracht met al zijn ervaring het beroemde Adagio uit Mozarts klarinetconcerto. En toch, toch kon Kurt het niet laten om de ernst even in alle stijl achter zich te laten, en terecht. Speelvogel Mozart en Van Eeghem bleken enorm aan mekaar gewaagd tijdens een onverwacht “intermezzo”, zijnde de opvoering van Eine kleine Kurtmusic waarbij de solist in kwestie eventjes vlotjes de Nachtmusik met strijkorkest op zijn vingers floot.
Wat deze jaarlijkse gebeurtenis ook zo mooi siert, is het respect voor componisten van bij ons. Zo ook de opvoering van Gebed van de Belgische componist Edgar Tinel (1854-1902). Om de ziel nog meer te zalven, had huiscomponist Luk Callens drie nieuwe composities in de aanbieding, waaruit toch wel blijkt dat hij een duidelijk eigen stijl ontwikkelt en waarbij hij emoties tot diepere grondlagen en dynamieken brengt. Weemoed, blijdschap en nostalgie blijken de perfecte ingrediënten voor zijn werk. Net daarom was het zo mooi om Anne Cambier net na zijn compositie Ode for Leopold, Franz Schuberts Hirt auf dem Felsen te horen zingen.
Cambier besloot de sfeer op te bouwen naar het einde toe door The Old American Songbook te raadplegen en het publiek te trakteren op gekende en minder gekende Broadwaynummers. Natuurlijk volgde de traditionele X-mas Medley.
En daarmee wenst onze mediapartner – de organisatie rond de Antwerpse Middagconcerten – u samen met Cultuurpakt en radio La Classica een zalige Kerst toe.
De kalender voor de middagconcerten van 2020 kunt u vinden op http://www.middagconcerten.be
Gezien op 19 december 2019 in AMUZ