L’Homme de la Mancha

by Klaas Chielens
L'Homme de la Mancha

Vijftig jaar nadat niemand minder dan Jacques Brel de rol van Don Quichot op zich nam in “L’Homme de la Mancha” waagde de KVS zich aan een nieuwe bewerking van dit tijdloze stuk. Michael De Cock, die reeds zijn strepen verdiende met talloze andere theaterproducties werkte samen met Junior Mthombeni aan een nieuwe productie, met de teksten van Brel maar een volledige nieuwe mise en scène. In 2018 ging deze productie in première en toerde sindsdien met haltes in ondermeer Madrid en Montevideo. Nu, een jaar later, zijn ze terug in Brussel en brengen ze ter afscheid nog enkele voorstellingen.

Een brok emotie.

Het overkomt me wel vaker, ietwat ontroerd worden door een liedje, een traantje wegpinken of even sprakeloos en stil zijn na het beluisteren van iets wat me aangrijpt. Het is niet altijd duidelijk wat me precies in vervoering brengt, soms kan ik helemaal niet bepalen waarom ik plots geëmotioneerd reageer. Vorige woensdag echter was emotie van een ander niveau, was een krop in de keel en tranen in de ogen voor meer dan een uur, zonder ophouden, knijpen in de hand naast me en geruststelling vinden in het omringd zijn door verschillende mensen die dezelfde emotie mee beleven.

 

Helden

Twee van mijn muzikale helden, Jacques Brel en Ramses Shaffy hebben ooit de rol van Don Quichot en Cervantes op zich genomen. In deze productie wordt de rol ingevuld door Filip Jordens die reeds geruime tijd een gevierd Brel vertolker is. Zijn timbre leent zich zondermeer tot het opnemen van de rol en deze neer te zetten alsof je Brel zelf aan het werk hoort. Zijn geliefde Dulcinea / Aldonza wordt neergezet door de sopraan Ana Naqe die zowel vocaal als expressief schittert. De cast is samengesteld uit verschillende sterke individuele types en personages die elk op hun eigen manier een stukje eigenheid weten te leggen in de productie.

Rêver un impossible rêve…

Het verhaal van L’Homme de la Mancha belicht het verhaal van Cervantes die dreigt om voor de inquisitie te komen. In voorhechtenis vraagt men hem om zich te verdedigen voor de aanklacht die hem te wachten staat, om zich te verdedigen voor de anderen die daar zitten te wachten op hun veroordelingen. Daarop krijgen we het verhaal te horen van de dromende en reizende Spaanse edelman die, vechtend tegen de windmolens, in zijn eigen wereld de dolende Don Quichot wordt, bijgestaan door zijn trouwe helper Sancho. Hij komt terecht in een herberg, die hij aanziet voor een kasteel en waar hij zijn ware liefde meent te ontmoeten in Aldonza, de keukenmeid die haar lichaam verkoopt aan de herberg bezoekers eens haar keukendiensten er op zitten. In haar ziet Don Quichot zijn Dulcinea, een ideaal van hoofsheid en liefde. Hij dicht haar alles toe wat ze niet is en zij laat zich, na lang aandringen, meevoeren in zijn verhaal. Ook zij stapt op die manier in een droom; in de maatschappij die haar veracht. En zo laat Cervantes een voor een zijn medegevangenen opdraven in zijn toneelstuk. Door de gevarieerde cast krijg je een veelheid van stijlen die afwijkt van de voorstelling waarmee Brel destijds schitterde. En zo hoort het ook, een voorstelling dient te evolueren en mee te gaan met z’n tijd. De wereld van Brel is niet meer de wereld van nu en dus hoeven voorstellingen ook niet in steen gehouwen te zijn.

een ode aan de verbeelding en aan iedereen die nog durft te dromen

Maatschappijkritisch

L’Homme de la Mancha is meer dan een toneeltje over Don Quichot. Door gebruik te maken van video krijgen we de hedendaangse windmolens te zien, de hoogbouw, opgetrokken ten dienste van het steeds veeleisender kapitaal. In L’Homme de la Mancha wordt plaats gemaakt voor de mens in de maatschappij en wordt deze mens centraal gezet. Don Quichot is in deze het slachtoffer van een systeem dat mensen die dromen niet meer toelaat, een maatschappij die niet meer open staat voor kritiek en elke weerspannigheid in deze wil fnuiken. Ondanks die maatschappelijke kritiek is het ook het verhaal van de liefde van Don Quichot voor Dulcinea, voor de idealen van de ridderlijkheid, voor eer en innerlijke schoonheid.

Nog heel even

Nu, een jaar na de eerste voorstellingen is de ploeg erg goed op elkaar ingespeeld. Begeleid door een fantastische groep muzikanten die niet op de voorgrond treden maar de voorstelling helpen brengen tot wat ze is. Ga vooral kijken indien u nog kaarten kan te pakken krijgen en laat je meevoeren door Sancho en Don Quichot, door Dulcinea en de barbier

Praktisch

Wat? L’Homme de la Mancha
Waar? KVS – Antwerpen – Charleroi
Wanneer?

Misschien houdt u ook van: