Liedfest Antwerpen – generaties fijnzinnige hoop en ontroering

by Knopskaya

Foto: ©Cultuurpakt
Als we in deze tijden iets nodig hebben, is het hoop. Daarom is het net nu belangrijk dat liederen ons blijven raken. Pianist Aäron Wajnberg en sopraan Charlotte Wajnberg lieten zich daarom niet van de kaart brengen en lieten Liedfest Antwerpen volledig corona-proof doorgaan, met 200 toeschouwers. Ze betuigden hun dank aan Jan Vandenhouwe, Artistiek Directeur Opera Vlaanderen. “Als team kan je veel meer bereiken dan je denkt”, verklaarden de organisatoren trots – met recht en rede.

Wat een tweede belangrijke factor van hoop is, is dat niet alleen artiesten en publiek mekaar ontmoeten, maar eveneens generaties. Jozef De Beenhouwer valt samen met mezzosopraan Lucienne Van Deyck niet weg te denken als bezielers van de liedklas van het Antwerpse conservatorium. Hij leidde generaties van pianisten op die nu op hun beurt de beste liedbegeleiders zijn geworden. Daarom was niet alleen zijn pianospel tijdens dit recital Schumann op z’n treffendst, maar kon men ook zijn grote pedagogische roeping merken in de manier waarop hij haast als dirigent optrad om samen met de zangers het lied zo oprecht en rakend mogelijk te laten overkomen en inwerken.

Vooraleer De Beenhouwer samen met de stemmen van Denzil Delaere en Liesbeth Devos de zaal in de ban van de Schumanns liet verkeren, was er ook plaats voor aanstormend talent, onze gevestigde waarden van morgen. Pianist Simon De Paepe en sopraan Fleur Strijbos studeerden nog niet zo lang geleden af, maar beschikken over de finesse die het lied vereist. Fijne nuances in spel en stem die mekaar voeden. Prachtige afwerking van woord en klank, alleen al de discipline kon moeilijk iemand onberoerd laten. De Paepe was zelf leerling binnen de klas van De Beenhouwer en is eveneens begenadigd dirigent. Fleur Strijbos zingt onder andere  in de Young Masters reeks, een organisatie van haar mentor sopraan Anne Cambier die deel uitmaakt van de middagconcerten van Antwerpen. Op dit moment vervolledigt ze haar studies aan het Oostenrijkse Mozarteum bij niemand minder dan Barbara Bonney.

foto: ©Aäron Wajnberg

 

Liesbeth Devos en Denzil Delaere zijn onze Belgische namen die momenteel op de internationale opera-podia mogen verschijnen. Wat vooral opvalt is hun rijpe, zelfzekere aanpak waardoor ze het lied op z’n puurst kunnen overbrengen. Uiterste concentratie sleept het publiek mee in hun wereld. Zo namen ze ons mee naar  het leven van Robert en Clara Schumann, zowat het meest besproken kunstenaarskoppel uit de romantiek. Het was vooral de Liebesfrühling opus 37, tussen de duetten door, waarin Robert en Clara poëzie hebben getoonzet die ontroerde. Het werd een spel van aantrekken en afstoten, de woelige persoonlijke reis tussen twee geliefden. De fijnste stemverzorging in combinatie met een doorwinterde begeleiding bezorgde het publiek een soort van thuiskomen. Deze Liebesfrühling, gezongen door Liesbeth  Devos, verscheen recent onder het label Phaedra en werd internationaal bejubeld. U weet dus wat aanschaffen indien u de ervaring wil (herbeleven).

Gezien in Opera Vlaanderen, 23 oktober 2020

Volgende afspraak: 13 november – http://www.antwerpliedfest.be

Misschien houdt u ook van: