Lucas Blondeel en Trio Fenix – Amuz goes full house

by Knopskaya

Wat is er  unieker dan een concept dat artiesten samenbrengt  bij hun favoriete  repertoire. Pianist Lukas Blondeel zorgde samen met Trio Fenix voor een uniek concert waarin kamermuziek voor piano en strijkers nog nooit zo goed samenklonk. Een staande ovatie voor een volle zaal. En zo hoort dat wekelijks bij de Middagconcert-ervaring in Amuz. Twee stevige,maar vooral dooorleefde composities van Beethoven en Schumann wisten het publiek naar het topje van hun stoel te vervoeren.

In 2006 richten Shirly Laub (viool),Tony Nys (altviool) en Karel Steylaerts (cello) TrioFenix op met als doel het weinig gespeelde maar prachtige repertoire voor strijktrio te exploreren. Naast de grote meesterwerken legt TrioFenix zich eveneens toe op het minder bekend en hedendaags werk dat voor dit genre geschreven is. Shirly Laub studeerde viool aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel in de klas van Clemens Quatacker en daarna in Utrecht bij Viktor Liberman en Philipe Hirschhorn. Van 1998 tot 2005 was zij één van de concertmeesters van het Royal Philharmonic Orchestra in Londen. Ze is o.a. eerste violiste bij het Oxalys Ensemble – en staat zo op de meest prestigieuze internationale concertpodia. Shirly Laub is eveneens viooldocente aan het Conservatoire Royal de Bruxelles.

Tony Nys studeerde viool aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel in de klas van Clemens Quatacker en bij Philipe Hirschhorn. Van 1998 tot 2005 was hij altviolist bij het Quatuor Danel, waarmee hij te gast was op vele nationale en internationale festivals. Van 2007 tot 2018 was Tony Nys altviool solo bij het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel. Momenteel maakt hij deel uit van het Mahler Chamber Orchestra.Hij is docent altviool aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel.

Karel Steylaerts studeerde cello aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel in de klas van Carlo Schmitz en de Hochschule für Musik te Keulen bij Maria Kliegel. Hijwerd kort daarna laureaat van de Tenuto wedstrijd.Met het Tröndlin Pianoforte Trio was hij te gast op vele nationale en internationale festivals. Sinds 2008 is Karel Steylaerts solo-cellist bij Brussels Philharmonic. Hij is docent orkestliteratuur en transpositie aan het Conservatoire Royal de Bruxelles.

Op vierjarige leeftijd ontdekte Lucas Blondeel in de antiekzaak van zijn ouders een pianoforte uit 1834 en begon er prompt op te musiceren. Later studeerde hij piano aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar hij de graad van Meester in de
Muziek behaalde met de grootste onderscheiding. Hij vervolmaakte zich aan de Universität der Künste Berlin bij Professor Klaus Hellwig. Lucas Blondeel won prijzen op vele internationale wedstrijden Als liedbegeleider specialiseerde hij zich bij bekende
liedpianisten en -zangers als Jozef De Beenhouwer, Irwin Gage, Helmut Deutsch e.a. Hij vormt een succesvol pianoduo met Nicolas Callot en treedt ook regelmatig op met klarinettiste Annelien Van Wauwe. Lucas Blondeel studeerde jarenlang pianoforte bij onder meer Jos Van Immerseel, Bart Van Oort en Malcolm Bilson, en speelt regelmatig concerten op historische instrumenten.Lucas Blondeel is laureaat van twee belangrijke Duitse beurzen uitgereikt door de Deutsche Stiftung Musikleben en de Studienstiftung
des Deutschen Volkes. Sinds 2012 is hij hoofddocent piano en pianoforte aan de Akademie für Tonkunst (University of Cooperative Education) in Darmstadt. Hij geeft regelmatig masterclasses in Duitsland, Hongarije en China. Sinds 2018 is hij Professor piano en pianoforte aan de Universität der Künste Berlin.

Programma
Pianokwartet opus16 in Es Ludwig van Beethoven
(1770 – 1827)

Dit is een vroeg kamermuziekwerk van de componist. Het is het enige pianokwintet dat Beethoven voltooide. Het werd gecomponeerd in 1796, tijdens de enige tournee die hij zou maken. Het Kwintet vertoont natuurlijk vergelijkingen methet kwintet van Mozart, gezien het vroege karakter. Het werd oorspronkelijk voor blazers geschreven. Levendig, speels, lieflijk. Alles wat de periode typeerde tijdens de vroegromantiek.

Rondo: Allegro ma non troppo
Pianokwartet in Es opus 47 Robert Schumann
(1810-1856)

Dit werk stamt uit een uitzonderlijk positief creatieve  periode van Schumann, eveneens geënt op de pianokwintet-traditie. De gedroomde uitvoering voor dit ensemble. Een optimistisch lichtgevend, lieflijk stuk.

Volgend Middagconcert?

1 april speelt het  Edenwood Duo gitaar en cello. Een unieke combinatie van instrumenten die binnen-en buitenland werk opp het programma heeft staan. Welkom in Amuz  Antwerpen om 12 u.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord