Martín García García – Een wereld van zachte extremen

by Knopskaya

Foto © Yoshie Kuwayama – Motion in Silance

Feest! Het eerste concert van de tiende jaargang van de Brussels Chopin Days. Dat kan niet beter gevierd worden dan met een jonge pianist, bruisend van energie, die de spits afbijt. Martín García García was derde laureaat op de International Frédéric Chopin Competition 2021. Hij speelde zowat overal in Europa en de USA – waar hij eveneens een master behaalde te New York – en geniet van enkele bijzonder titels in zijn thuisland Spanje en daarbuiten.

Wat deze pianist vooral wist te doen, is het publiek binnentrekken in zijn wereld van temperament. Hij heeft een heel eigen interpretatie van de stukken, waar hij zelf ook een enorme speelvreugde uit haalt. Dit werd al meteen duidelijk tijdens het spelen van de Barcarolle opus 60. Hij vervoert je naar een droomwereld, waarin alles door en over mekaar vloeit als een soort van lichtgloed die op je afkomt. Hij speelt met snelheden en intensiteiten waardoor er tegenstellingen ontstaan tussen snel en traag, hard en zacht. En toch weet hij dit te doen zonder harde overgangen. Alles met het grootste naturel en de grootste vanzelfsprekendheid. Zo wist hij tijdens de Polonaise Tragic opus 44 van drama naar lieflijkheid te gaan, iets wat hij trouwens adembenemend goed wist te capteren tijdens de begrafenismars, derde beweging van de Piano Sonate nr. 2 opus 35. Het publiek zat tijdens dit stuk op het puntje van de stoel, waarna luid publiek met veel bravo’s volgde. Terecht.

Deze pianist weet exact wat hij wil uitbeelden. Hij weet bijzonder goed zijn energie te verdelen over de verschillende onderdelen en bewegingen van een stuk. Zo wist hij ook bijzonder nauwkeurig uit te kiezen welke Valses Brillantes en Préludes hij wilde spelen, alles was nauwkeurig afgemeten was emotionele impact betrof. Hij wist te verrassen door lieflijkheid zo intens te laten voelen om daarna van die intieme kracht gebruik te maken om energiek als in een Scherzo verder te zetten. De luisteraar kwam van het ene droombeeld in het andere terecht, en net dat is wat de wereld van Frédéric Chopin hoort te doen. Het is een wereld die je meeneemt en doet nadromen. Muziek die in alle complexiteit in het geheugen blijft hangen en voor innerlijke herbeleving zorgt. We hopen van harte dat het niet de laatste keer  is geweest dat we deze pianist in deze concertreeks mogen ervaren. De volgende editie van de Brussels Chopin Days verwelkomt trouwens Zlata Chochieva, die al eerder op hetzelfde podium wist te bekoren.

Martín García García ontving na afloop een live geschilderd portret door beeldend kunstenares Marie Chimkovitch.

Gezien op 29 september 2023 in het Koninklijk Conservatorium Brussel

Meer info: http://www.BrusselsChopindays.com

Lees ook het artikel omtrent 10 jaar Chopin Days dat in duidingsblad Tertio verscheen.

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord