Fagot en piano, een unieke combinatie. Tegelijk ook zo’n boeiende combinatie omdat de diepe klanken van de fagot solo echt tot zijn recht komen. Mavroudes Troullos (geb. 1992) is een van die artiesten die het instrument alle eer weet aan te doen. Samen met pianiste Lily Maisky (geb. Parijs 1987) bracht hij een uniek programma tijdens het Middagconcert in Amuz van 20 mei j.l.
Maisky nam reeds op met het label Deutsche Grammophon, speelde reeds op vier continenten en stamt uit een muzikaal geslacht waar Micha Maisky de vader van is. Maisky is Steinway-artist. Troullos komt eveneens uit een muzikaal geslacht en was al op zijn 21e tweede fagottist in de Griekse Nationale Opera. Hij is momenteel doctoraatsmedewerker aan het LUCA school of Arts en geeft les aan de academie van Sint-Pieters-Woluwe.
Aangevangen werd met een stuk voor fagot solo, Tableau Sentimental, geschreven door Luk Callens -artistiek directeur van de middagconcerten, hoboïst, componist – ten tijde van Troullos’ doctoraatsstudie aan het Lemmensinstituut. Een ietwat speciale compositie, waarin Callens abstracter wilde gaan. Toch wint uiteindelijk zijn lyrisch romantische kant het wanneer men de melodielijn hoort, hier en daar voorzien van barokke ornamenten. Speelse verwijzingen naar de geschiedenis van de Fagot, met hints naar o.a. Mozart, Bach en Beethoven. Wie goed luisterde kon zelfs een stukje sacre du printemps terugvinden.
Camille Saint-Saëns (1835-1921) vierde vorig jaar zijn honderste sterfverjaardag, wanneer Troullos en Maisky samen een eerbetoon aan de componist brachten op het festival van Montpellier. Ook tijdens dit concert werd hem – door covid een jaartje later dan voorzien – eer aangedaan door het brengen van de sonate voor fagot en piano. Het jaar dat hij deze compositie schreef, schreef hij trouwens ook stukken voor klarinet en hobo. Een intens werk met virtuoze passages zowel voor piano als fagot, compleet in kamermuziekstijl en met sterke dialogen. Twee instrumenten die mekaar niet enkel aanvullen, maar ook nog eens opwaarderen.
Transcripties zijn er om muzikanten samen met het publiek ten volle te laten genieten van favoriete stukken op hun geliefde instrument. From Jewish Life van Ernst Bloch (1880-1959) is bijzonder sfeervol. Mystieke, lange fagotklanken vullen de zaal met het volle gevoel, met de ziel van de geschiedenis van een volk.
Vervolgens een ode aan de Slavische componisten zoals Béla Bartók (1881-1945), Tchaikovsky (1840-1893), Aleksandr Scriabin (1872-1915), en Sergej Rachmaninov (1873-1943). Bij Bartók horen we vooral folkloristische elementen tijdens zijn Roemeense dansen die tevens door de verschillende tempi de veelzijdigheid van de fagot mooi in de kijker zetten, want lange klanken tot vingervlugge motieven. De Romance van Scriabin contrasteerde met mooie opbouwende, af en toe nostalgisch klinkende lyrieke passages, evenals in het werk van Rachmaninov.
Oblivion en Libertango van Astor Piazzolla zijn steeds sfeervolle afsluiters van een letterlijk en figuurlijk goed gevuld en warmhartig concert.
Een mooi scala aan klanken en gevoelens.
Binnen een orkest staat de fagot bij de bassen, maar na dit concert zal de betoverende fagot altijd vooraan staan in uw memorie .
Opgelet: volgende week, 27 mei is er geen Middagconcert!
Volgende Middagconcert: Vrijdag 3 juni speelt het Urban Piano Quartet – pianiste Monika Dars, cellist Kacper Nowak, violist Nicolas Dupont en altviolist Clément Holvoet -werken van Mozart, Vasks en Westerlinck.