Maximum nostalgie in de Min

by Knopskaya

Šárka Trompé is een Nederlandse fluitiste van Tsjechische afkomst. Haar muzikale loopbaan begon aan het conservatorium van Ostrava en de Janáček Academie in Brno. In 1997 kreeg ze een beurs van Institute Française om bij Patrick Gallois aan het conservatorium in Parijs te gaan studeren waar zij haar 2eme prix Superieur behaalde.

Naast haar freelance carrière houdt zij zich vooral bezig met kamermuziek en lesgeven. Zij maakt deel uit van diverse ensembles in binnen- en buitenland (het Martinu Ensemble, Trio Formidable en Duo Domani). In Nederland maakte zij o.m. deel uit van het Amsterdam Wind Orchestra, het Nationaal Jeugd Orkest en ze medewerkt met het Internationaal Operacentrum Nederland. Vanaf 2001 speelt zijn voorname in het orkest Il Novecento en geeft ze privé les.

Vraagtekens
Het was in het Mechelse Huis De Min dat ze samen met pianiste Anastasia Kozhushko een veelzijdig recital gaf. Oorspronkelijk zou het een recital worden met klarinet,  maar  klarinettist Mark Van Hoorick  moest omwille  van ziekte  verstek  geven.  We wensen hem een voorspoedig herstel. Het was o.a. hij die samen met wijlen Walter  Vergaelen, mede-oprichter van muziekschool Wonderful World, pianist en componist, diens muziek  op CD vastlegde. De in totaal  5 albums zijn te  koop  via  concertorganisatie en internationale  muziekschool Wonderful World  zelf. Van Walter Vergaelen, werd zijn Filosofische Suite gebracht, een stuk in vier bewegingen vol vraagtekens  en gevoelens. Met  een minimum aan noten, wordt technisch fijnzinnig een maximum aan inzichten gecreëerd.

Nostalgie
Pianiste Anastasia Kozhushko  speelde  solo de  herfst uit  de jaargetijden van Tchaikovsky, op  een intieme  en ingetogen manier, eveneens ter nagedachtenis van Walter Vergaelen. Ze had het tijdens dit  recital  wel voor deze  componist  en bracht bijgevolg gekend en minder gekend werk van zijn hand. Bij de Dumka  legde ze  uit  hoe men zowel  in Rusland als  in Oekraïne de componist claimt. Ook Trompé  speelde muziek van “thuis”.  Zo bracht ze  werk van de Tsjechische componist  Machá,  die wat stijl betreft  typisch bij  het noordoosten van Tsjechië aansluit – de streek  vanwaar  Trompé en componist  Janacek  beiden afkomstig  zijn. De stijl is qua volkslyriek ietwat  minder bombastisch dan het  werk van bvb. Smetana of Dvorak.

Lipstick
Aan minder  courant opgevoerde en hedendaagse  componisten ook geen gebrek tijdens dit  toch wel zeer  gevarieerd recital. Zo bracht het  duo een compositie van Devienne, een componist met  Mozartiaanse  signatuur. Trompé liet zich technisch van haar sterkste kant  zien, door  de compositie Lipstick van Jacob ter Veldhuis te brengen. Tijdens dit  stuk moest  zij in dialoog gaan met een geluidsband waarop vervormde  gespreksfragmenten stonden van Billie Holiday. Geen ruimte voor vergissing,  de band bleef lopen en de partituur was uiterst virtuoos. Puik werk.

Men kan besluiten dat dit  een recital was van gevoel. Gevoel voor  roots, respect  voor  heden en verleden, met een knipoog naar de  toekomst. Want waar  kan je nu  nog in familiale  sfeer een concert bezoeken én les volgen bovendien?

Concertorganisatie Wonderful World: https://muziekschool-wonderfulworld.com

Misschien houdt u ook van: