Šárka Trompé is een Nederlandse fluitiste van Tsjechische afkomst. Haar muzikale loopbaan begon aan het conservatorium van Ostrava en de Janáček Academie in Brno. In 1997 kreeg ze een beurs van Institute Française om bij Patrick Gallois aan het conservatorium in Parijs te gaan studeren waar zij haar 2eme prix Superieur behaalde.
Naast haar freelance carrière houdt zij zich vooral bezig met kamermuziek en lesgeven. Zij maakt deel uit van diverse ensembles in binnen- en buitenland (het Martinu Ensemble, Trio Formidable en Duo Domani). In Nederland maakte zij o.m. deel uit van het Amsterdam Wind Orchestra, het Nationaal Jeugd Orkest en ze medewerkt met het Internationaal Operacentrum Nederland. Vanaf 2001 speelt zijn voorname in het orkest Il Novecento en geeft ze privé les.
Vraagtekens
Het was in het Mechelse Huis De Min dat ze samen met pianiste Anastasia Kozhushko een veelzijdig recital gaf. Oorspronkelijk zou het een recital worden met klarinet, maar klarinettist Mark Van Hoorick moest omwille van ziekte verstek geven. We wensen hem een voorspoedig herstel. Het was o.a. hij die samen met wijlen Walter Vergaelen, mede-oprichter van muziekschool Wonderful World, pianist en componist, diens muziek op CD vastlegde. De in totaal 5 albums zijn te koop via concertorganisatie en internationale muziekschool Wonderful World zelf. Van Walter Vergaelen, werd zijn Filosofische Suite gebracht, een stuk in vier bewegingen vol vraagtekens en gevoelens. Met een minimum aan noten, wordt technisch fijnzinnig een maximum aan inzichten gecreëerd.
Nostalgie
Pianiste Anastasia Kozhushko speelde solo de herfst uit de jaargetijden van Tchaikovsky, op een intieme en ingetogen manier, eveneens ter nagedachtenis van Walter Vergaelen. Ze had het tijdens dit recital wel voor deze componist en bracht bijgevolg gekend en minder gekend werk van zijn hand. Bij de Dumka legde ze uit hoe men zowel in Rusland als in Oekraïne de componist claimt. Ook Trompé speelde muziek van “thuis”. Zo bracht ze werk van de Tsjechische componist Machá, die wat stijl betreft typisch bij het noordoosten van Tsjechië aansluit – de streek vanwaar Trompé en componist Janacek beiden afkomstig zijn. De stijl is qua volkslyriek ietwat minder bombastisch dan het werk van bvb. Smetana of Dvorak.
Lipstick
Aan minder courant opgevoerde en hedendaagse componisten ook geen gebrek tijdens dit toch wel zeer gevarieerd recital. Zo bracht het duo een compositie van Devienne, een componist met Mozartiaanse signatuur. Trompé liet zich technisch van haar sterkste kant zien, door de compositie Lipstick van Jacob ter Veldhuis te brengen. Tijdens dit stuk moest zij in dialoog gaan met een geluidsband waarop vervormde gespreksfragmenten stonden van Billie Holiday. Geen ruimte voor vergissing, de band bleef lopen en de partituur was uiterst virtuoos. Puik werk.
Men kan besluiten dat dit een recital was van gevoel. Gevoel voor roots, respect voor heden en verleden, met een knipoog naar de toekomst. Want waar kan je nu nog in familiale sfeer een concert bezoeken én les volgen bovendien?
Concertorganisatie Wonderful World: https://muziekschool-wonderfulworld.com