Middagconcerten van Antwerpen zetten het 72e seizoen in – Liebrecht Vanbeckevoort, de Straight Strung sound van toen en nu

by Knopskaya

U leest het goed, al 72 seizoenen lang zijn de Antwerpse Middagconcerten er voor u. De formule  is simpel en duidelijk: zo goed als elke vrijdagmiddag kunt u  een uur lang van muziek van de bovenste plank genieten aan een democratische prijs.

Het eerste concert van deze nieuwe reeks betrof toch wel een zeer unieke aangelegenheid waarbij de nieuwe vleugelpiano, gebouwd door niemand minder dan onze Belgische trots Chris Maene, voor het eerst in gebruik werd genomen. De pianist die de eer kreeg om piano en seizoen te verwelkomen, is eveneens een rasechte vakman en topmuzikant van bij ons; Liebrecht Vanbeckevoort. Het is bijna onnodig om deze jonge bevlogen artiest voor te stellen; laureaat Koningin Elisabeth Wedstrijd, gekend in concertzalen op ieder continent en dito klassieke radiozenders. Zijn voorliefde? Kamermuziek. En daarrond draaide het  volledige middagprogramma van 13 september.

Een mooi geluid is belangrijk. Daarom ook werd er zeer zorgvuldig te werk gegaan bij het uitkiezen van een instrument dat paste bij de locatie, en vooral bij de muziek.  Vanbeckevoort is een Steinway-artist, en ondanks deze piano grotendeels anders werkt dan een Steinway, is het toch ergens aan deze fabrikant te danken dat ons land de primeur kreeg om een Straight Strung piano te mogen ontwerpen en bouwen. Het waren namelijk de broers Steinway die afstapten van de rechtsnarige piano’s en de snaren gingen kruisen. Zo ontstond het geluid van de moderne vleugelpiano. Het was Daniel Barenboim die ervaring had met het  spelen op rechtsnarige klavieren, die nog eigendom waren geweest van Franz Liszt himself. Verliefd op het geluid  dat bij deze periode hoorde, wilde hij er eentje laten bouwen door Steinway. Steinway kon de opdracht niet aannemen, maar verwees hem met succes naar Chris Maene. De rest stond in de sterren geschreven.

De composities gebracht tijdens dit middagconcert, waren dus afkomstig uit de “rechte” periode. Het publiek kreeg ze m.a.w. te horen op een modern, nieuw instrument met optimaal klankvermogen, maar met de snaren in de positie van toen. Het concert werd geopend met twee arrangementen gemaakt op muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750), bewerkt door klaviercomponisten Busoni en Hess – begin 20e eeuw – Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV639 en Jesu bleibet meine Freude BWV 147. 

Vervolgens werd de Impromptu in Ges, opus 90 nr. 3 van Franz Schubert (1797-1828) gebracht, als enige onbewerkte compositie van dit concert. Het geluid van de Straight Strung begon steeds meer en meer klaterend in te werken, compositie en instrument versmolten. Een prachtig instrument is het, dat zo mooi past bij het belevende temperament van Vanbeckevoort die als pianist over de ideale mix van inleving en precisie beschikt – diepgang met juist geproportioneerd volume.

Bewerkingen zijn trouwens even nobel als originele composities, omwille van de eerbied waarmee men met andermans werk omgaat terwijl men het een eigen stem schenkt. Franz Liszt (1811-1886) transcribeerde lied, symfonieën en opera’s van anderen en zichzelf als een ware meestercomponist. Tijdens dit concert hoorde het publiek dit in drie liederen van Schubert (Ständchen), Schumann (Widmung) en Liszt (Liebestraum nr.3) zelf. De tristesse van de kamermuziekperiode, de kleine hoopvolle opflakkeringen. Alles zat er in, vooral het Ständchen, oorspronkelijk een kleine serenade van Franz Schubert op tekst van Goethe werkte mooi in. Even werden we allemaal samen 200 jaar jonger, daar in Amuz.  Nog twee totaal verschillende transcripties , de Bénédiction de Dieu dans la solitude uit Harmonies poétiques et réligieuses en de Tarantella uit Venezia e Napoli , sloten het middagconcert af. Een volle zaal, een staande ovatie.

Liebrecht Vanbeckevoort lanceerde het album Reflections, uitgegeven bij Etcetera, boordevol met zijn favoriete Liszt-transcripties, gespeeld op de Straight Strung van Chris Maene. Meer info: http://www.Liebrechtvanbeckevoort.be

Het volgende middagconcert vindt plaats op vrijdag 20 september. Violist Ning Kam, celliste Marie Hallynck en pianist Muhiddin Dürrüoglu brengen composities van Wolfgang Amadeus Mozart en Antonin Dvořák. De Miaadagconcerten van Antwerpen zijn mediapartner van Cultuurpakt. Meer info, ook over steun aan het Pianofonds -meter worden van snaar of toets: http://www.middagconcerten.be

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord