Pianofest – Sint-Niklaas, drie dagen lang Toetsenwalhalla

by Knopskaya

Foto’s: ©Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

Iedere twee  jaar  is het weer zover. Pianocentrum Quatre Mains plant Sint-Niklaas vol prachtige Fazioli-vleugels (Salons en Stadsschouwburg) waarop ettelijke professionele pianisten hun muzikale lusten kunnen botvieren. Door covid moesten we  zelfs een jaartje langer wachten dan voorzien. Dat maakte de speelvreugde enkel maar groter.

Muzikale tradities beginnen meestal bij muzikale families, geslachten. Zo ging het er al  aan toe in de tijd van Bach. En eigenlijk, is er nog niet zo heel veel veranderd. Het is de familie Van de Velde die maar liefst drie pianisten en een cellist op de wereld zette. Zij zijn al jarenlang de drijvende krachten achter het Pianofest, onder leiding van hun broer Yannick, bijgestaan door zijn echtgenote, eveneens pianiste, Amélie Dendal.

Symbiose
Zoals ieder jaar werden er drie dagen lang concerten gegeven. Niet enkel pianisten komen aan bod, maar ook andere muzikanten, die zich voornamelijk binnen het genre van de kamermuziek bevinden. Er worden ook masterclasses aangeboden. Meer nog, de masterclasses en concerten hebben een dubbel doel. Er wordt ingezet op jong talent, zij die binnen een aantal jaren zelf mogelijk de masterclasses zullen onderwijzen. Zo ontstaat er een mooie wisselwerking en er wordt eveneens geïnvesteerd in een kringloop van mensen die mekaar inspireren en opvolgen. Zo is het altijd al geweest. Bach inspireerde velen, tot Mozart, Beethoven en heel wat hedendaagse muzikanten en componisten toe. Brahms eerde Schumann. Enkel op deze manier kunnen we de toekomst van deze prachtige traditie veiligstellen.

Traditie
Zo ging dag 1 alle eer uit naar het Belgisch-Franse klavierwonder César Franck, wiens geboortedatumexact 200  jaar geleden is. Als organist, schreef hij prachtige vooral cyclische werken, die zich aan ieder klavier weten aan te passen. Pianist Alekandar Mazdar maakte een boeiend muzikaalportret, samen met violist Noé Inui, cellist Johannes Burghoff, violist Anouk Lapaire en altviolist Gergely Kota. Tweemooie composities, met daartussen Beethovens Hammerklavier.

Dag twee was er talent van eigen bodem én internationaal spektakel. Violiste Luna de Mol, pianist Samuel Van de Velde en cellist Joachim Jamaer brachten werk van Debussy en Dvořák. Daarna ging alle eer naar Johannes Brahms via de virtuoze vingers van professor Boris Berman.

De laatste dag ging niet alleen uit naar het  concert van alle masterclass-studenten. Het slotconcert werd een ware uitputtingsrace voor de organisatie. Maar mét een fantastisch resultaat. Post-covid veranderde door ziekte het programma ettelijke keren. Los dat maar op…

Kwaliteitsgarantie
En het werd opgelost, en hoe! Niemand minder dan maestro Daniel Blumenthal verscheen op het podium en toverde de meest intieme Beethoven en Mendelssohn uit zijn mouw. Intiem, steunend op het contemplerende contrapunt zoals Johann Sebastian Bach het had bedoeld. Het virtuoze steeg met momenten zo technisch exact boven het intieme uit, totaal pretentieloos en klassevol. Of de zaal  nu vol of leeg had  gezeten, Blumenthal was een met zijn muziek.

Alsof het nog mooier kon, kwam Yannick Van de Velde links van hem zitten om vierhandig de Fantasie nr 904 van Franz Schubert te spelen. Precisie, weemoed, lijden, nostalgie in een doosje. Op het tempo van de genieter. Schubert wilde het niet te snel, en zijn aanhangers weten het.

Gevoel
Na de pauze namen Van de Velde en Dendal samen plaats om een vierhandige Brahms te vertolken. Het is altijd mooi om te zien hoe mensen samen versmelten met de muziek. Het geeft de ware ziel van de kamermuziek binnen de romantiek weer. Hoe kan men de mooie gedachte aan Clara en Robert Schumann beter weergeven dan met een compositie van Johannes Brahms? Brahms was de  man die uit een enkele muzikale cel een gebouw kon optrekken. Met die gedachte speelde Van de Velde vervolgens een compositie van Szymanowski. Unieke harmonieën, die binnen een tonaal kader futuristisch klinken versmelten met de klassieke kamermuziektraditie en bouwen zich op tot een apotheose.

Dat was dan ook wat er gebeurde.

Pianofest 2022, 18 t.e.m. 20 maart.

Sint-Niklaas, mag er niet elk jaar een Pianofest in ons schoentje?

www.pianofest.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord