Sophie Paeshuyse en Kiyotaka Izumi – Young Masters

by Knopskaya

Violiste Sophie Paeshuyse wist sfeervol ingetogen het tweede concert van de Young Masterreeks in te zetten met de Rozenkranssonate nr. 16 Passacaglia van H.I.F. von Biber (1644-1704). Het handelt hierbij om een (waarschijnlijk van een 16e-eeuwse Spaanse dans afgeleide) compositie in meestal driedelige maatsoort over een baslijn, die doorgaans eerst alleen klinkt en vervolgens herhaald wordt waarbij de boven- en middenstemmen een contrapuntische en harmonische relatie met deze basmelodie aangaan. De passacaglia als compositorisch hoogstandje is ontstaan in de barok(1600-1750) en is zeer vertrouwd aan de chaconne. De klanken geven de stilte kleur. Onmisbaar was dan ook de Chaconne Partita nr. 2 van Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Paeshuyse begon met viool op driejarige leeftijd en studeerde vanaf 2017 aan het Conservatorium van Antwerpen bij Guido de Neve, waar ze momenteel haar master afrondt. Haar plannen zijn om zich te verdiepen in barokviool. Een liefde die we duidelijk konden voelen tijdens dit programma. Ze voelt zich solo kiplekker. Frisse klanken met waar nodig diepzinnige effecten met grote naturel.

Pianiste Babette Craens moest wegens covid verstek geven, waardoor er zich een alternatief programma opdrong. Het was pianist Kiyotaka Izumi, geen onbekende in de reeks Middagconcerten, die voor invulling zorgde. Izumi studeerde te Tokio en Antwerpen onder de leiding van o.a. Levente Kende. Na zijn succesvolle studie verdiepte hij zich verder aan het Brusselse conservatorium. Hij was laureaat in verschillende wedstrijden. Momenteel is hij pianist begeleider aan het Conservatorium van Antwerpen. Naast concerteren met o.a. het Izumi pianoduo werkt hij mee aan theaterproducties en nam hij reeds een mooie collectie CD’s op, onder andere met muziek van onze Belgische componist Emmanuel Durlet wiens muziek hem erg dierbaar is.

Kaddish van Maurice Ravel (1875-1937) zorgde voor een oriëntaalse touch binnen het intieme kader dat perfect tussen de Passacaglia en de Chaconne paste.

De vioolsonate nr. 1 in D major van Ludwig van Beethoven (1770-1827) neemt ons mee naar een periode van vroeg romantiek. Beethoven componeerde zijn drie vioolsonaten op.12 in 1797-98 en droeg ze op aan Antonio Salieri. Het betreft hier dus een vroeg werk van Beethoven, waarbij Paeshuyse haar liefde voor oude muziek inspirerend weet te laten inwerken.

Het volgende middagconcert gaat door op 22 juli. Gitariste Julia Trintschuk brengt er composities van R.s. dela Maza, M. Castelnuovo-Tedesco, G. Regondi, J. Rodrigo en J. Clerch. Meer info: http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord