Szymon Nehring legt accenten vol subtiliteit en verbeelding – Brussels Chopin Days

by Knopskaya

Foto: Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

De tiende verjaardag van de Brussels Chopin Days zorgt voor verrassende wendingen. Zo ook het derde concert van dit seizoen met de jonge Poolse toppianist Szymon Nehring, winnaar van de International Arthur Rubinstein Competition in Tel Aviv. Hij is trouwens de eerste Poolse deelnemer die deze prijs weet in de wacht te slepen.

Met andere woorden, chauvinisme is toegelaten. Chopin is tenslotte de nationale muzikale trots van het Poolse volk. Vele componisten waren zelf begenadigd uitvoerder van zijn werk. Zo besliste Nehring om ook hen in de kijker te zetten. Voor de pauze trakteerde hij ons op werk van de hand van Friedman, Hofmann en zijn eigen betovergrootvader Nehring. Allen Poolse grootmeesters en allen behorend tot de beste Chopin uitvoerders. Zo nam hij ons mee naar de top van de Poolse pianoromantiek van het begin van de twintigste eeuw. Wat ze allen gemeen bleken te hebben met Chopin, was de toegankelijkheid van hun muziek ondanks de complexiteit op partituur. Al deze stukken lagen aangenaam harmonieus in het oor en konden dus ook makkelijk “mee naar huis genomen worden” door het publiek. Neem nu de Etude voor de linkerhand van Hoffman die zeer vol en virtuoos werd gebracht. Een prachtstukje. Wat heel aangenaam is, is dat men op zoek gaat naar herkenningspunten en invloeden van Chopin in deze muziek, waardoor men nog extra goed luistert en waardoor kleine accenten nog beter binnenkwamen. Nehring werkt hier sterk op. Hij legt accenten zodanig slim dat men nieuwsgierig wordt naar het vervolg van het stuk. Hij durft vanuit een rust te vertrekken en na bepaalde hoogtepunten ook terug naar die rust te keren om telkens bescheiden, maar pure hoogtepunten te creëren waar het hart van de toeschouwer sneller van gaat slaan. Zo wist hij trouwens ook al het hele Chopin gevoel te laten opwellen. Tegen de tijd dat zijn muziek aan de beurt kwam, was het volledige publiek helemaal in de sfeer. Eerst en vooral speelde hij de Polonaise-Fantasy opus 61,. Ook hier vertrekt hij vanuit kalmte en voegt steeds elementjes toe waardoor de muziek voller en rijker gaat klinken. De apotheose hiervan volgde trouwens aan het einde van het concert met de Ballade nr. 3 opus 47 die met volle  en rijke Chopin overtuigingskracht werd gebracht. Hieraan gingen 4 Mazurka’s opus 68, Het Impromptu opus 51 en het rondo opus 1 -een werk dat voor het eerst in deze tien jaar Chopin Days werd opgevoerd – vooraf. Wat opvalt is hoe hij bij energiekere werken zo weet te accentueren dat er vanuit de lieflijkheid een speelsheid ontstaat. Het beste voorbeeld hiervan was de zeldzaam uitgevoerde Berceuse opus 57. De speelsheid ging hier over in een soort van Mozartiaanse onschuld en kinderlijkheid. Puur en prachtig. Als toegift volgde in dezelfde stijl het speelse La Danse de Puck van Claude Debussy en het intense Les cloches de Genève van Franz Liszt.

Szymon Nehring koost bewust voor minder gekende composities tot totaal ongekend werk, niet noodzakelijk van Chopin zelf. Hij wist heel de atmosfeer zo vakkundig en behendig te bespelen dat het juiste gevoel zich meester maakte over de toehoorders.

Gezien op 20 januari 2024 in het Koninklijk Conservatorium te Brussel.

Kunst

Foto: Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

Op de achtergrond van het podium was een werk te aanschouwen van kunstenaar John Lippens uit de reeks Temporelles. Dit werk maakte deel uit van een mooie collectie aan werken die momenteel te bekijken zijn in het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ieder werk is gemaakt met een vooraf bepaalde hoeveelheid verf waardoor er intensiteiten en bijna golven ontstaan. Het is een beetje als kijken naar muziek. Men ziet vollere passages overgaan in dunne stroken, een beetje als hoe een partituur zichzelf vult naarmate de intensiteit van de muziek. Het heeft allemaal betrekking met de relatie tussen het tijdelijke en het ruimtelijke. Als een landschap van pigment dat zichzelf naar een gewaarwording van klank kan vertalen. Deze tentoonstelling wordt gecureerd door Christian Defauw en met dank aan Conservamus v.z.w.

http://www.Brusselschopindays.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord