Taurus Quartet – Schets van de lyrische Schubert

De eeuwige queeste

by Knopskaya

Het Taurus Quartet werd in 20212 geboren nadat vier ervaren Belgische muzikanten samen het kamermuziekrepertoire willen gaan verkennen. Daarbij streven ze naar een uitvoering waarbij diepgang en beleving centraal staan. Ze besteden daar bij enorm veel aandacht aan samenspel en proberen de ultieme strijkersklank te benaderen. Het bleek onmiddellijk een schot in de roos. Concertzalen, festivals, kranten en nationale radiozenders sprongen mee op de kar en zorgden ervoor dat het publiek kon genieten van hun professionele kunde.

Voor het middagconcert van vrijdag 28 januari in AMUZ kozen ze een welbepaalde compositie uit van  Franz Schubert (1797 – 1828). Het Kwartet nr. 15 in G D 887 op Posth. 161 in vier bewegingen.
Allegro molto moderato
Andante un poco moto
Scherzo: allegro vivace-Trio Allegretto
Allegro assai

Bijzonder aan dit kwartet is de rijkheid, de spontaniteit waarmee Schubert uitpakt. Door uiting te geven aan zijn pure drang naar uitdrukking, zijn verlangende hart, zijn gekwetste ziel en zijn zoekende zelf komt men terecht in een wisselwerking tussen majeur en mineur. Vreugde en bedenking, soms berusting, om vervolgens een klein elementje de sfeer terug in de ene of de andere richting te laten sturen. Van daar wordt alles dan weer opgebouwd en uitgebreid. Het lijken wel kleine gedachten of herinneringen die leefden in zijn geest en die hij wilde overbrengen. Terwijl hij ze neerpende, gingen ze telkens overlopen. Net daar zat de finesse in de uitvoering van Taurus. Dat gevoel overbrengen, oprecht.

Het werk dat een goede vijftig minuten duurt, werd trouwens pas na de dood van Schubert uitgebracht. De reden is hoogstwaarschijnlijk van die aard dat men liever korte stukken op de markt bracht, die men in huiselijke kring kon naspelen. Het genie dat achter de veel te jong gestorven Schubert schuilging wordt met dit bijzondere stuk bevestigd. Hij wis verschillende muziekvormen zoals de sonate en het strijkkwintet als basis te gebruiken voor zijn inspiratie. Hij verbond ze  op zinvolle manier, zodat de muziek gaat spreken naar de emotie waar bij op dat moment behoefte aan had. En dat in een mooi gekaderd verhaal. Tien dagen heeft hij over deze compositie gedaan, aan 50 minuten componeren per dag. En net als bij deze opvoering, werd alles tot in de fijnste puntjes voorzien.

Taurus Quartet:

Wietse Beels en Liesbeth Baelus, viool
Vincent Hepp, altviool
Martijn Vinck, cello

Middagconcert gemist?

  • 18 februari:
    Jan Sciffer (cello), Kiyotaka Izumi (piano)
    R. Strauss, E. Durlet, F. Chopin
  • 25 februari:
    le Pavillon de Musique, baroktrio
    Ann Cnop (barokviool)
    Mathilde Wolfs (barokcello)
    Ben Van Nespen (klavecimbel)
    J.G. Graun

http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord