The Ragtime Rumours – rag for the people, food for the soul

by Knopskaya

Laat ons even enthousiast doen en bevestigen wat menig concertsites u zullen bevestigen; The Ragtime Rumours spelen waar ze ook komen de pannen van het dak en het publiek gaat plat. Maar daarnaast graven ze ook diep naar de oorspronkelijke wortels van het niet te onderschatten ragtime-genre. Net dit maakt hen zo bijzonder, die combinatie van entertainment en achtergrond. Geen wonder dat ze eerste laureaat werden van de achtste European Blues Challenge. Deze zomer waren ze reeds te bewonderen tijdens Swing Wespelaar. Op 15 maart stonden ze in Mechelen op het podium van muziekcafé de Floeren Aap. Festival of intiem gezellig podium, overal zit de sfeer er evenzeer in.

Rumour has it
Het klopt, ze pakken uit met een open buffetpiano, contrabas, dwarsfluit, ronkende en lekker oerdommelijke gitaren – alle eer voor dat laatste aan bescheiden frontman Tom Janssen. Daarnaast worden ze haarfijn muzikaal bijgestaan door contrabassiste Niki Van der Schuren. Van der Schuren beheerst zorgt met haar klassieke scholing voor die extra toets die de band terug doet grijpen naar het oorspronkelijke genre.

Roots
Wanneer men het over ragtime heeft, denken velen terecht aan Scott Joplin, wiens muziek via de filmwereld beroemd werd. Toch was ragtime samen met de blues een heel genre op zich, ze vormden de wieg van de jazz. Aan het einde van de negentiende eeuw ontstond in de regio rond New Orleans een genre pianomuziek, waarbij muzikanten (meestal van Afro-Amerikaanse afkomst) met kennis van klassieke technieken, een opzwepender genre creëerden, dat toch nog sterk onderscheiden van de latere jazz moet worden beschouwd. Net dat stukje heeft de band perfect begrepen, waardoor men zelfs bij het bekijken en beluisteren van hun muziek in een soort van tijdscapsule kruipt.

Universeel
Net zoals de ragtime destijds een evolutie ondervond door import van  binnenlandse (de kazoo bijvoorbeeld) en buitenlandse instrumenten, incorporeert de groep vlot authentieke instrumenten. Zo zet Niki v.d. Schuren ook de dwarsfluit en de bariton-sax op de kaart. Vergist u zich echter niet, het gaat hier niet om het incorporeren van klassieke melodieën in moderne muziek. Ragtime is en blijft een jongere neef van de klassieke muziek die aan de jazz voorafging. Mooie bewijzen hiervan zijn de kaarten met gaatjes die in toenmalige piano’s werden gestopt om de melodieën te kunnen memoriseren. Vele van de eerste ragtime-muzikanten beschikten over een klassieke techniek, maar waren analfabeet wat lectuur van een partituur betrof. Het is dankzij die bewaarde documenten dat componisten van overal ter wereld onder de indruk van het genre.

Respect for Rag
Zo schreef klassiek, maar steeds evoluerend componist Igor Stravinsky in 1918 de compositie Rag- Time. Hij verwerkte er maar liefst 11 instrumenten in. Enig chauvinisme mogen wij als Belgen ook koesteren wat het genre aangaat. Het was saxofonist Jean-Baptiste Moeremans die destijds de bui voelde hangen toen de eerste Belgische saxofoon-school eind 19e eeuw minachtend werd bekeken door de toenmalige mecenas. Hij trok naar de Verenigde Staten en introduceerde het toen nog compleet klassieke instrument in het volkse concertleven, waardoor het zijn weg naar het genre van rag, jazz en blues vond. Het is niet omdat er sax wordt gespeeld, dat er sprake is van jazz en het is evenmin zo dat een dwarsfluit steeds klassieke muziek voortbrengt. Zelfs een kazoo kan men even klassiek als jazzy inzetten.

Rag ’n Rock
Alles zit hem in de compositie. The Ragtime Rumours brengen eigen nummers, en toch zit de authentieke sound er in. Wat is hun geheim? Natuurlijk een flinke brok charisma en hun hoog dixieland-gehalte. Ze gooien alles gecontroleerd los en leven zich compleet samen met hun publiek uit zonder het typische syncopische ritme te vergeten. De tonen van de vocals en andere instrumenten vallen net voor of na de puls van de bas in, wat voor die lekkere schwung zorgt.

Vinyl

Naar een optreden van deze band gaan, betekent ook het hebben van een hart voor vinyl. Hou u niet in, beste lezer. Dit album zult u met graagte van tussen de rest van uw mogelijk stoffige collectie trekken om op te leggen en grijs te draaien. Stof maakt geen kans meer in uw contreien.

U doet er zichzelf een geschenk bij van authentieke volkse ragtime in een perfect muzikale omhulling; swingende geschiedenis die vandaag werd geschreven.

Gezien

In muziek-en podiumcafé ‘De Floeren Aap’ te Mechelen op 15 maart 2019.

  • Tom Janssen:  Lead Vocals, Banjo & Guitar
  • Thimo Gijezen: Guitar, Piano, Accordion, Upright bass & Vocals
  • Niki v.d. Schuren: Upright bass, Saxophone, Flute & Vocals
  • Sjaak Korsten: Drums, Washboard, Kazoo & Vocals

https://theragtimerumours.com/

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord