Trio Khaldei – Beethovens temperamentvolle verlangens

by Knopskaya

Het trio Khaldei werd in 2011 opgericht en is momenteel een van de meest tonaangevende ensembles in België. Ze werden een van de zes genomineerden tijdens de eerste editie van Supernova in 2013. Wat volgde was een hele reeks optredens in grote concertzalen als Amuz en Bozar, maar ook op buitenlandse festivals. Hun eerste album met muziek van Sjostakovitch en Prokofiev verscheen in 2017, en werd al snel gevolgd door een album met muziek van Hummel, Brahms en Schönberg. Dat hun liefde vooral utigaat naar Russische muziek, steken ze niet onder stoelen of banken. Evgueni Khaldei, maakte portretten van alle belangrijke Russische kunstenaars tijdens het Stalin-regime. Op deze manier willen zij ook als trio portretten van componisten  schilderen in klank. Hun interesseveld is breed en ze zien het als een missie om ongekend en Belgisch werk naar het publiek te brengen.

Liebliches drama
Toch ging hun keuze tijdens het middagconcert van 15 oktober uit naar Ludwig van Beethoven (1770-1827). Hun programma Versatile bezorgde de luisteraar vooral een lieflijk een geborgen gevoel, waarbij affectueuze  dioalogen de hoofdrol speelden. Wat vooral opviel, was het gevoel voor fijne nuance, zachte strijkers gedragen door de piano. Het had iets zoets en intiem.

Beethoven componeerde zijn zeven variaties op het thema van  Mozarts Zauberflöte, Bei Männer welche Liebe fühlen in 1801. Het thema zelf komt van een duet tussen Pamina en Papageno, waarin de liefde tussen man en vrouw wordt bezongen. Beethoven zocht lang en tevergeefs naar een geschikte partner, vandaar mogelijk de inspiratie voor deze   compositie voor cello en piano. Opvallend is dat   de piano de hoofdrol speelt door het thema aan te kondigen, waarop de cello antwoordt. Tijdens de volgende variaties worden de rollen omgekeerd.

De Frühlingssonate voor viool en piano in F, opus 24 werd opgedragen aan Graaf Moritz von Fries  – voor wie hij dat jaar nog twee andere werken schreef – en werd in 1801 gecomponeerd  in vier bewegingen. Toch kreeg het pas deze naam na Beethovens dood. Onmiskenbaar hoort men de lente, frisse opborrelende gevoelens vol ochtenddauw. Leven wordt geboren en dartelt rond tijdens het scherzo. Dat buiten de bladeren vallen, was even helemaal van geen tel. Het gevoel was zonnig en jong.

Het GeisterTrio in D, op 70 nr. 1  bestaat uit drie bewegingen en werd gecomponeerd in 1808. Men kan dus best zeggen dat we tijdens dit concert een niet piepjonge, maar mature volwassen Beethoven leren kennen. Tijdens deze compositie wordt uitgedaagd, met mysterieuze atmosferen en af en toe best wat drama. Ook niet te verwonderen, gezien het thema eigenlijk moest dienen voor een opera rond Shakespeares Macbeth. Het was Beethovens leerling, pianovirtuoos Carl  Czerny, die er de geestesverschijning van Macbeth in zag, waardoor het kind een naam kreeg.

Een portret van Beethoven, de jong volwassen Beethoven met een hunker naar liefde en een passioneel gevoel voor drama. Sfeervol met muzikale pathos gebracht door het trio Khaldei – violist Pieter Jansen, cellist Francis Mourey en pianiste Barbara Baltussen.

Middagconcert gemist?

Vrijdag 22 oktober speelt klassiek gitarist Jan Depreter een bijzonder gevarieerd programma. De week erop kunt u het Triofenix in strijksextet aan het werk zien. Meer info: http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van: