Zigeunersnaren op Slavische hartstocht getoetst

Pal Szomora en Anastasia Kozhushko

by Knopskaya

Bent u een gevoelige ziel, met een passionele inborst? Dan heeft u gisteren mogelijk wat gemist. Huis de Min was de Mechelse locatie waar u van al dat moois kon genieten.

Gevoel
Het is al eeuwen gekend, wat zigeuners met snaren kunnen. Zo erg zelfs, dat het reizende volk dat uit het oosten kwam, hele generaties van componisten aanwakkerde om hun klanken om te zetten in desnoods hopen concertpartituren – vooral tijdens de laatromantiek. Als de drijfkracht van de wenende en lachende ziel van een volk dat ondanks hun trektochten optimistisch in het leven bleef staan, doken de composities als paddenstoelen uit de grond. Die mooie emotionele tegenstellingen gaven toegang tot een eindeloos pallet aan muzikale mogelijkheden. Folklore raakte vermengd met wat men als hogere cultuur beschouwde. Wanneer men binnen de klassieke muziek spreekt over Hongaarse invloeden of dansen, bedoelt men eigenlijk de invloeden van de toen nieuwe bewoners van de regio.

Verleiding
Dat de zigeunerdiaspora muzikaal niet enkel componisten in Hongarije of Tsjechië beroerde, stond ergens onderbewust centraal tijdens dit concert. Het programma werd spontaan samengesteld en al even spontaan gespeeld. Er was ruimte voor een lach en een grap tussen pianiste en violist, zelfs voor een verleidelijke blik. Dit alles kleurde de muziek nog zoveel meer.

Natuurlijk was de vijfde Hongaarse dans van Johannes Brahms een van de spilcomposities van de namiddag. Brahms vond het zigeunerleven Gefundenes Fressen, waar hij geen genoeg kon van krijgen. Maar ook de Italiaanse componist Vittorio Monti moet jeukende benen gekregen hebben terwijl hij Czardas componeerde.

Techniek
Pal Szomora heeft niet alleen de achtergrond. Hij heeft ook reeds vanop zeer jonge leeftijd een intense opleiding gekregen, die hem op de Hongaarse televisie bij de beste orkesten liet spelen. Zo speelde hij reeds samen met wereldster Roby Lakatos en vervolledigde hij zijn studies in België bij Mikhail Bezverkhni (Winnaar Koningin Elisabeth Wedstrijd 1976).  Szomora geeft les binnen de concertorganisatie en muziekschool Wonderful World. Anastasia Kozhushko begon eveneens zeer jong met piano. Toen ze werd opgemerkt, kon ze naar de academie voor begaafde kinderen in Kharkiv. Uiteindelijk kwam ze in België terecht waar ze doceerde en nog steeds doceert aan verschillende instituten (o.a. Wonderful World).

Dat ze hun lyriek en passie weten over te brengen op Latijns- Amerikaans niveau, zal voor u geen verrassing zijn. Het  publiek kreeg een intiem mooie opvoering van muziek van Astor  Piazzolla kado.

Gemist?  Geen nood. Zes februari is er alweer een nieuw concert, ditmaal in Skandinavische sferen met violiste Esther Duerinck en pianiste Lydia Michel. Klik hier voor meer info en tickets.

 

Misschien houdt u ook van: