Finale KEW cello 2017: Brannon Cho overtuigt op de eerste avond

by Knopskaya

Maandag 29 mei: Sihao He (°1993 – China) en Brannon Cho (°1994 – VSA) maken hun opwachting als eerste twee van twaalf laureaten tijdens deze eerste Koningin Elisabethwedstrijd voor cello.

Sihao He zet in met het opgelegde werk. De Japanse componist Toshio Hosakawa componeerde speciaal voor deze wedstrijd het stuk Sublimation. Deze duidelijk Aziatisch klinkende compositie wordt gekenmerkt door de intense stukken strijk- en slagwerk. Dit zorgde er soms voor dat de celloklanken van onze eerste laureaat er maar moeilijk bovenuit klonken. Bij Brannon Cho overheersten de andere strijkers nog steeds. Maar toch was er een verschil op te merken. Men kon fijnere nuances onderscheiden, fragielere klanken konden worden opgepikt.

Dat Cho duidelijk meer op zijn gemak was dan Sihao He, werd duidelijk bij de opvoering van de concerto’s. He speelde het Concerto in a op. 129 van Robert Schumann. Zijn stijl van de avond was eerder defensief te noemen, waardoor  er te weinig persoonlijkheid naar boven kwam. Spijtig dat hij zijn eigen karakter vanavond thuis liet. Zonder eigen stijl en karakter komt men tenslotte niet in de finale terecht. En net die stijl en dat karakter werd extra in de verf gezet door Brannon Cho. Tijdens het Concerto n. 1 in Es op. 107 van Dmitri Shostakovich had hij de complete zaal in de ban. Het was een pallet van stijlen, kleuren en emotie. De jury liet de balpennen duidelijk liggen, het publiek stond in staande ovatie recht. Ja, dit was echt wel de kandidaat van de avond.

Via de website van Canvas kunt u hen nogmaals bekijken. Klik hier.


  • WAT: Eerste finale-avond KEW, editie 2017 voor cello
  • WIE: Sihao He en Brannon Cho
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: maandag 29 mei 2017
  • FOTO’S: m.t., © Canvas

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord