Kris Dane: Natuurlijke flow overheerst in zevende album Levitate

by Knopskaya

Singer-songwriter Kris Dane betovert al bijna twee decennia lang het muzikale landschap met zijn unieke composities, die niet onder te brengen zijn binnen de gevestigde genres. De artiest heeft zijn eigen muzikale universum gecreëerd met zijn aardse kalmerende stem en laid-back gitaarspel. Hij brengt zijn welsprekende poëzie niet alleen over via de teksten van zijn songs, maar ook via zijn melodieën, die een zeker gevoel van innovatieve nostalgie oproepen, soulvol en meeslepend.

Levitate  is Kris Dane zijn zevende studio album, al klinkt het album veel te natuurlijk relax om er het woord studio aan te koppelen. Laat dat de ervaring en de maturiteit zijn van een echte artiest; de ervaring laten spreken voor een product waarbij de puzzel geheel natuurlijk in mekaar valt. De nummers zijn stuk voor stuk thuis ontstaan, op zijn ranch, tussen zijn paarden. Ze werden met een minimum aan mensen en middelen opgenomen. Dit gevoel dat straalt uit over de plaat en bezorgt de luisteraar hetzelfde down to earth gevoel.

Kris Dane:

Een album maken is natuurlijk altijd een zoektocht, een soort van navigeren in het bestaan. Muziek zit op verschillende manieren in mijn bloed. Als kind moest ik van mijn ouders naar de muziekschool. Paarden en skieën was niet aan ons gezin besteed, maar toch investeerden mijn ouders in die muziek. Dat het een verplichting was, voelt natuurlijk wel wat dubbel. Maar de rebellie die erdoor ontstond, zorgde ervoor dat ik een eigen ritme kon gaan zoeken. Ik ging zelf op zoek om mijn vingers te laten vallen op de piano en ontwikkelde later zelf mijn liefde voor de gitaar, intussen mijn lievelingsinstrument. Ik componeer op gitaar zonder gestuurd te worden en dat gevoel van vrijheid ondervind ik als een eeuwig canvas om te beschilderen.

Internationaal
Het gaf me de vrijheid om mijn eigen stempel op dingen te zetten, mijn eigen muzikale identiteit te ontwikkelen, mijn universum vol puzzelstukken uit mijn verleden. Ik hoor wel vaker dat mijn muziek makkelijk voor een buitenlandse productie zou kunnen doorgaan, ik merk dat ook aan mijn fans en spotify. Ik heb een brede fanbase, tot in de States en bvb Istanboel toe. Ik vind dat niet iets om goed of slecht te vinden, het is het bewijs dat we allemaal wereldburgers zijn. We kiezen niet waar we geboren worden en evenmin welke muziek we graag horen. Het geeft me het gevoel dat wie me beluistert, echt wel van mijn stijl houdt. Ik heb wel veel gereisd, vooral dan in functie van de muziek, wat ervoor zorgt dat ik graag in het Engels zing. Als kind vond ik Engelstalige muziek al aantrekkelijker, zoals vele mensen van onze generatie en dit is trouwens nog steeds zo. Het geeft gewoon een heel internationaal positief gevoel aan de muziekwereld.

Open tuning
Muziek doe ik al lang. Ik ga niet meer op zoek naar concepten, zoals vroeger. De jaren glijden voorbij en ik begin het allemaal als een natuurlijk proces te beschouwen waarbij ik inspiratie krijg, die ik op plaat verwerk als een verhaal. Ik hou ervan om dingen op een narratieve manier door te geven, mijn gevoel – blijdschap of melancholie – rond een gebeurtenis weer te geven. Voor deze plaat had ik mijn gitaar in open tuning gezet en vond het een fijne ervaring die me door me even uit mijn comfort zone te trekken nieuwsgierig maakte. Toch merkte ik dat mijn eigen stempel er bleef inzitten, hetgeen me inspireerde tot het schrijven van negen rijke nummers. Ik had ook de tijd, covid kwam mij persoonlijk ondanks alles zeer goed uit. Die open tuning leek een beetje op hetzelfde proces als dat van het vertrouwen winnen van een wild paard, als opslaan van nieuwe dingen. 

Na het scbrijven van de nummers contacteerde ik collega muzikant Pascal Paulus en ging ik naar zijn home studio waar we zonder druk op regelmatige basis samenkwamen om aan de plaat te werken, lijnen verkennen, zelf lijnen toevoegen, bas en drums, ook de backing vocals. Alles ging zo vlot en natuurlijk dat daar vermoedelijk de maturiteit van deze plaat in schuilt.

Misschien houdt u ook van: