Joseph Ryelandt (1870-1965) – Mystieke romanticus met een mooi verhaal

by Knopskaya

Eerder publiceerden we onder de categorie boeken een artikel over de biografie van de Brugse componist en fin-de-siècle figuur Joseph Ryelandt, geschreven door kunsthistoricus David Vergauwen. Het is met dezelfde deskundigheid dat hij in dit Ryelandtjaar het Terra Nova Collective o.l.v. klarinettist-dirigent Vlad Weverbergh bijstond bij de opname van dit album.

Het Terra Nova Collective speelt doorgaans oudere muziek, gezien hun passie voor de authentieke tijdsgebonden instrumenten. Daarnaast hebben ze een grote passie voor componisten van bij ons, waardoor de muziek van Joseph Ryelandt echt op hun lijf geschreven bleek. Ze selecteerden zorgvuldig de meest geschikte solisten om dit album tot een unieke tijdscapsule te maken naar het culturele gebeuren tussen Leuven-Mechelen en Brugge rond de eeuwwisseling, Bruges-la-morte-nostalgie in een doosje. Een mooie reis door ruimte en tijd, en dit helemaal hier en nu en bovendien van in ons kot te beleven.

Ryelandt was student van Edgar Tinel (1854-1912), een van de meest strenge leermeesters uit die tijd. Hoe hij bij hem terecht is gekomen is een merkwaardig verhaal. Ryelandt zelf was afkomstig uit een beter milieu waarbinnen degelijk privaat muziekonderwijs vanzelfsprekend was. Toch was het geen beroepskeuze, Ryelandt zou onder invloed van zijn moeder rechten gaan studeren in Leuven. Hij slaagde er echter in om in Mechelen van de trein te stappen om zo aan het oog van zijn moeder te ontsnappen en zijn composities aan Tinel voor te leggen. De rest werd geschiedenis. Toch was de toen eigenlijk ongehoorzame Ryelandt een zeer gelovig – doch niet dogmatisch – persoon. Door deze ervaring ligt het meeste van zijn werk in die religieuze hoek; magistrale composities die ons als kleine mens in verwondering voor de grote schepping zetten.

Wat Ryelandt tot Ryelandt Ryelandt maakt
Joseph Ryelandt liet een enorm oeuvre na, waaronder een groot aantal composities voor kamermuziek – het resultaat van zijn scholing bij Tinel. Er worden vergelijkingen gemaakt met de kamermuziek van Johannes Brahms, maar er zijn evenzeer romantische elementen terug te vinden die meer Franse school neigen, o.a. richting Claude Debussy. Ryelandt liet zich duidelijk graag voeden door stijlen en instrumenten die op zijn pad kwamen,  om er tenslotte een heel eigen resultaat en geluid  mee te bereiken. Dit maakt dit album tot een mooi, zorgvuldig uitgewerkt portret. Cello – Ludo Ide, hoorn – Jeroen Billiet, klarinet – Lysa Shklyaver, hobo – Balder Dendievel, Pieter-Jan Verhoyen; jonge muzikanten, klaar om de wereld te veroveren, net als de jonge Ryelandt toen hij dat tussenstopje Mechelen maakte…

En zo ook, vallen er grootse dingen in kleine doosjes te ontdekken.

KTC 1655 . 1CD . 8711801016559 . 29/03/2020 . Etcetera Records

http://www.terranovacollective.com – http://www.etcetera-records.com

Lees hier meer over de biografie van Joseph Ryelandt: https://www.cultuurpakt.be/boeken/biografie-joseph-ryelandt-muziek-bruges-la-morte-en-mystiek/

Misschien houdt u ook van: