Karin Hammar FAB 4 – Boeiende Strings Attached

by akim a.j. willems

Big in Japan

Wikipedia heeft een Zweedse en een Duitse, maar geen Engelse, pagina over  Karin Hammar. En wie hoopt op www.karinhammar.com  meer te weten te komen over deze jazzcomponiste en –tromboniste komt bedrogen uit. Achter die URL schuilt een Japanse site over huwelijksfotografie,  bruidsjurken en andere zaken die totaal niéts met jazz te maken hebben. Wij zijn minstens zo benieuwd als u naar het hoe en waarom van die rare combinatie, maar ze is wellicht illustratief voor het punt dat we willen maken: deze muzikante  is buiten Zweden (waar ze geboren en getogen is),  Duitsland (waar ze enige bekendheid geniet; onder andere omwille van haar werk bij “WDR Big Band Köln”) en Japan (waar ze bij het begin van de eenentwintigste eeuw enige naam en faam genoot met “Sliding Hammers”; het duo met haar zuster-tromboniste) een enigszins nobele onbekende. En dat ondanks het feit dat ze een aantal ‘jazz awards’ won, de Cultuurprijs van Stockholm kreeg en al tien  cd’s uitbracht. “Strings Attached” is de vierde met haar eigen (uitgebreide) groep.

Extra Extra Large

Nadat Hammar eerder cd’s opnam met “Karin Hammar Quartet” (2009) en “Karin Hammar Fab 4” (2016 en 2018) vond ze het tijd worden “to extend the Fab 4 soundscape”. Omdat ze altijd al geïnspireerd werd door filmmuziek en klassieke muziek, koos ze er voor om een strijkerskwartet aan haar groep toe te voegen voor “Strings Attached”.

In 2017 ontmoette Hammar de Bretoense jazzmuzikant Olivier Ker Ourio toen ze samen optraden in Tel Aviv. De chromatische mondharmonica van Ourio werd als negende stem aan de groep toegevoegd voor deze cd.

Spoiler Alert

Laten we het maar meteen verklappen: wij lusten wel pap van deze XXL-combinatie.

Het eerste nummer op de cd  (“Dreaming in G”) opent met een streep cello en roept daardoor echo’s van de prelude van Bachs eerste cellosuite (“in G”) op. Ons geheugen laat ons meer in de steek dan ons lief is, maar we zijn er bijna zeker van dat geen andere jazz-cd ons op die manier vanaf de eerste noten verraste.

Thumbs up!  voor “Tummen Ur” dat dankzij Ourio’s harmonica meteen aan de bak kan als nieuwe soundtrack voor de begingeneriek van “Baantjer”.

In “Walking Through” – het eerste nummer op de cd in beperkte Fab 4–setting – laat Hammar haar neo-bob-trompbonespel over een bossa-ritmesectie wandelen. Dat deed ze op haar vorige cd (Circles, 2018) ook in het nummer “Bossa for Ella”. Twee jaar later zit er meer pit in.

Met “Strings Attached Part II” demonstreert de Zweedse dat ze niet alleen een jazzcomponiste is, maar ook klassieke stukken voor strijkkwartet kan schrijven. Met een sausje trombone erbij, wordt haar liefde voor filmmuziek ook heel duidelijk – denk aan een romantisch drama met weidse hooglandlandschappen, druilerige dagen en lastige liefdes.

Ook “No strings attached” werd, zoals de titel verraadt, zonder The Fab Stringz opgenomen. Met zijn prominent op de voorgrond tredende gitaar en hectisch slagwerk valt het wat uit de toon – een iets te drukke ‘wake up call’ voor wie halfweg de ontspannende soundscape die de rest van de cd vormt in slaap dreigde te suffen.

Voor “Ribbon Variations” mogen weer alle extra muzikanten en instrumenten uit de kast om gedurende zes minuten en dertig seconden afwisselend, solo en/of in samenspel te variëren op eenzelfde themaatje. Het nummer begint ingetogen en zacht, klimt naarmate er meer instrumenten bij komen tegen driekwart van de song naar ‘alle registers open’ om daarna snel weer af te dalen naar de ingetogenheid die de volgende zeven minuten het fundament voor “Bigger Woman” vormt – scandinavische jazz zoals wie die graag hebben: traag, donker en met een gezonde dosis melancholie.

Daarna trekken Hammar en de haren heupwiegend en via de “Avenida Atlantica” in Rio de Janeiro waar ze de vier strijkers en Ourio achterlaten om de cd te beëindigen in quartetbezetting met het gloedvolle “Pra Vocé” waar wij – eens je het gehoord hebt, kan je helaas niet anders meer – bij het begin een flard “They long to be (close to you)” van de Carpenters in menen te herkennen, maar dat doet gelukkig geen afbreuk aan de rest van dit prachtnummer dat een mooi punt achter een boeiende cd zet.

 

* * *

 

Karin Hammar Fab 4 Featuring Olivier Ker Ourio

Strings Attached

Prophone Records – 2020

Verdeeld via Outhere Music

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord