Leuven Chansonnier – vol 3&4 blijft boeien

by Knopskaya

Het Leuven Chansonnier (1470-75) bevat niet alleen vijftig composities van vooraanstaande 15de-eeuwse Frans-Vlaamse namen als Johannes Ockeghem, Antoine Busnoys en Firminus Caron, maar ook twaalf nieuw ontdekte werken die in geen enkele andere bron bestaan. Het Ensemble Sollazzo brengt hier een selectie van deze muziek tot leven in een interpretatie die zowel briljant als verfrissend is. Met de huidige delen 3 en 4  (een opname met dubbele CD dus) is nu het laatste deel van de volledige opname van dit fascinerende manuscript beschikbaar.

Raadpleeg ook het vorige volume:

Leuven Chansonnier – Ou Beau Chastel

Polyfone muziek werd dus nog niet zo heel lang geleden verrijkt met een complete verzameling liederen, ontdekt in 2015, nog steeds in de originele met brokaat beklede band. De laatste uitzonderlijke ontdekking op dit gebied dateert van meer dan een eeuw geleden!

Het Chansonnier werd aangekocht door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché en is toevertrouwd aan de Alamire Foundation, het internationale studiecentrum voor muziek uit de voormalige Zuidelijke Nederlanden, gelegen op de site van de voormalige Abdij van Park in Heverlee (Leuven).

Er hangt nog steeds veel mysterie rond het manuscript. Specialisten dateren het momenteel rond 1475, maar wat was de historische en artistieke context waarin dit liedboek werd geboren? Wie was de eigenaar, of wie gaf de opdracht voor het werk? Een wapenschild van de hertogen van Savoye-Nemours geeft aan dat het handschrift waarschijnlijk deel is gaan uitmaken van de bibliotheek van Jacques de Savoye, de tweede hertog van Nemours (1531-1585), hoewel het eerder onwaarschijnlijk lijkt dat hij de eerste eigenaar van het handschrift was.

Ook de herkomst van de liedjes is onbekend. Wie heeft ze samengesteld? Geen van de liederen draagt een signatuur, hoewel vergelijkend onderzoek toelaat dat 39 van de liederen worden toegeschreven aan ‘Frans-Belgische’ componisten zoals Gilles Binchois, Johannes Ockeghem en Antoine Busnois, wiens werk in de 15e eeuw in zwang was.

De 69 folio’s op perkament bevatten 49 wereldlijke liederen in het Frans, waarvan er 12 ongepubliceerd zijn. Het ensemble wordt gecompleteerd door een heilig gezang in het Latijn. Van de 49 nummers zijn er 44 origineel, terwijl in latere jaren nog eens zes composities zijn toegevoegd. De pagina’s worden prachtig onderbroken door verluchte weggelaten initialen die alle frisheid van hun oorspronkelijke kleuren hebben behouden. Het Chansonnier werd volledig gedigitaliseerd. (Bron: Koning Boudewijn Stichting)

Een sprankelende opname, die absoluut tot de verbeelding zal spreken van alle fans van polyfonie en andere oude muziek. Het is als het herontdekken van een stukje geschiedenis. Uitgevoerd door het Sollazzo Ensemble, gespecialiseerd in historische opnames en bij het label Passacaille dat eveneens bekend staat om het verspreiden van muziek binnen de historische uitvoeringspraktrijk garandeert deze opname een zo getrouw mogelijke opname. Als een reis doorheen een verre geschiedenis, die toch zeer dicht bij ons ligt.

AMY062 – Passacaille 1146 – http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord