Metamorphosis / LAMA + Joachim Badenhorst

by akim a.j. willems

LAMA is het trio – er wordt wel eens over een ‘kamerjazztrio’ of ‘avant-jazztrio’ gesproken, wij vinden trio’s zonder verdere opsmuk al sexy genoeg – van en rond de Portugese contrabassist Gonçalo Almeida, die tegenwoordig in Rotterdam – waar hij aan ’t Conservatorium studeerde – woont en werkt. Verder bestaat het trio uit de Portugese trompettiste Susana Santos Silva en de Canadese slagwerker Greg Smith.

Het trio werkte een eerste keer samen met de Belgische rietblazer Joachim Badenhorst voor The Elephant’s Journey (Clean Feed Records, 2015) en ook op Metamorphosis (Clean Feed Records, 2017) – de live-registratie van het concert dat het trio-plus-een op 21 januari 2016 speelde tijdens Jazzcase in het Dommelhof in Neerpelt – vinden zij elkaar weer alsof ze altijd al als kwartet bedoeld waren.

De cd telt 5 nummers – samen goed voor ruim 45 minuten genieten.

Metamorphosis is een suite in drie delen (Metamorphosis I, II & III) en een compositie van Almeida waarin het kwartet op zoek gaat naar de symbiose van en botsingen tussen het akoestische van de instrumenten – met prominente rollen voor trompet & klarinet – en de toegevoegde electronica (loops en effecten op de bas, keyboard en een extra laptop/drumcomputer).

Metamorphosis I begint als een ambient soundscape en evolueert over 13 minuten naar herrie in de goede zin van het woord.

Ook Metamorphosis II kent een rustige aanloop; Santos Silva & Badenhorst verkennen elkaar met voorzichtige vingers en lippen tijdens het voorspel. Maar Santos Silva’s wil al snel meer en schakelt, jengelend als een ADHD-kindje dat onophoudelijk om een ijsje trompettert, een versnelling of 3 hoger. Badenhorst moet wel volgen – hij wil ook een ijsje – en sleurt de rest van het kwartet in zijn kielzog mee. Vier joelende kinderen razen minutenlang als een wervelwind over een te kleine speelplaats en dan plots: rust. Zitten we in ’t oog van storm of is ie voorbij? Santos Silva buzzzt in de verte nog wat verder en nodigt de rest uit om nog een beetje, maar dan rustiger, verder uit te razen.

Almeida’s bas trekt Metamorphosis III slenterend op gang. Trompet en klarinet nemen afwisselend het voortouw met een melodielijn die naar klezmer ruikt. Halfweg neemt de bas die over om de suite als een pompende machine naar haar einde te stuwen; de rest van de band is de vette olie die het geheel vlot draaiend houdt en dit derde (en kortste) deel tot het meest evenwichtige maakt.

Comacina Dreaming is een compositie van Badenhorst – in 2013 verschenen op Sparrow Mountain (Klein, 2013) van Carate Urio Orchestra – die ondertussen door zoveel andere jazzmuzikanten werd geïnterpreteerd, gespeeld en opgenomen dat ze stilaan de status van een ‘jazzstandard’ verdient. In deze versie is de trompet dominant; dat zorgt voor een scherpere en rauwere klank dan die we gewoon zijn. Ons oor moest een paar luisterbeurten wennen aan het nieuwe klankenpalet.

Dark Corner start met een trage baspartij alsof ze door een  nachtelijke film noir-scene wandelt. Badenhorst kraakt en schuurt als een oude houten vloer en Santos Silva blaast een zwoele bries over het nachtravenplaatje. Dark Corner is als de druppels die nog van de bladeren pletsen na het noodweer dat vooraf ging op deze cd.

 

+ + +

LAMA + Joachim Badenhorst – Metamorphosis – Clean Feed Records – 2017

Prijs: 13,90 EUR

Bestellen kan hier.

Beluisteren kan hier.

 

+ + +

LAMA: lamatrio.wordpress.com

Gonçalo Almeida: gonzobass.wixsite.com/gonzoalmeida

Susana Santos Silva: www.susanasantossilva.com

Greg Smith: www.bgsbeats.com

Clean Feed Records: www.cleanfeed-records.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord