Lunalia trapte dit jaar af met aandacht voor het jongste publiek en ook wel de jongste artiestjes. De voorstelling “in het licht van de maan”, voor kinderen vanaf acht jaar , schetst op fantasievolle manier het leven van Beethoven, wiens grootvader uit Mechelen afkomstig was. Margot De Ley schreef een monoloog die tot de verbeelding sprak van jong en oud. De kinderen van vier Mechelse basisscholen werden door de teamleden van het “Zingend Schip” klaargestoomd om als koor de voorstelling aan kracht bij te zetten, dit samen met het lerarenorkest van het Conservatorium Mechelen o.l.v. Kris Janssens.
Een fijn verhaal over een brief die meer dan 200 jaar lang onderweg was en die bij zijn aankomst terug doet grijpen naar de oorspronkelijke context: Beethoven die brieven stuurde naar zijn geliefde Elise. Elise is echter getrouwd en hij hoopt dat ze voor hem kiest. Fictie natuurlijk, maar wel een mooie basis voor heel wat echte weetjes over Beethoven. Het moet wel gezegd dat het dilemma van de onbeantwoorde liefde perfect kadert in de tijdsgeest van melancholie waarin Beethovens muziek geschreven werd. Het had iets bijna Goetheaans in een hedendaagse vereenvoudigde vorm. Beethoven wordt tijdens deze voorstelling geconfronteerd met zijn toenemende doofheid en het persoonlijke drama dat dit voor hem veroorzaakt. Ook zijn tuberculose, waar hij uiteindelijk aan zal komen te sterven wordt onder de aandacht gebracht. Leerrijk voor zowel de kinderen van het koor als het publiek, die zich nu vast en zeker gaan afvragen wie die Beethoven was en of het echt ook zo is gegaan. Vermoedelijk was de interesse genoeg gewekt om de aanwezigen ’s avonds op het internet op zoek te laten gaan.
De muzikanten en het koor werden actief bij het verhaal betrokken en waren ook een beetje ludieke acteurs in het geheel. De muziek werd zo goed als volledig gebaseerd op het werk van Beethoven zelf, met hier en daar een speels kinderliedje om het geheel op te vrolijken. Die mix met soms naadloze overgangen zorgde er ook voor dat men Beethoven ook muzikaal leerde smaken en vastleggen in het geheugen. De Monscheinsonate, Für Elise, een stukje strijkkwartet, de negende symfonie en de vijfde noodlotsymfonie schetsten samen het lot van de eenzame, geniale, stervende Beethoven… geteisterd door de stilte. De kinderen maakten – met hier en daar de nodige humor om het geheel te verlichten – kennis met het schone lijden die tot eeuwig bijblijvende muziek heeft geleid. Een sprankelend resultaat.
Omdat een kindervoorstelling steeds met een happy end komt, besluit het hoofdpersonage, die ontdekt dat hij het antwoord heeft ontvangen op een liefdesbrief… maar dan 200 jaar te laat, zelf de liefde een kans te geven door zijn eigen geliefde ten huwelijk te vragen. En die zegt natuurlijk volmondig Ja!
En zo, kwam het goed met Beethoven, die voor altijd door zijn muziek op Elise zal blijven wachten.
Gezien op 18 april 2024, CC Mechelen