Vorige week kon u alles lezen over het festival Klankdomein ’22, waar tijdens componist en initiatiefnemer Wilfried Westerlinck u op 8 en 9 oktober aanstaande zal onderdompelen in de wereld van de Vlaamse componisten en hun werk.
Het interview kunt u hier nogmaals lezen:
Klankdomein: Vlaamse muziek laten weerklinken en in waarde laten
Zoals u in het programma reeds kon lezen, zijn er drie gastsprekers die als een soort van intermezzo tussen de concerten door elk een toelichting over muziekbeleving zullen geven. Dit op zaterdag 8 oktober 2022 – Mortsel – Auditorium Muziekacademie.
‘Tussen kroonjuweel en zwanenzang’ door dr. David Vergauwen, kunsthistoricus
Hij kaart het gevaar aan van het potentiële verdwijnen van klassieke muziek uit het alledaagse leefbeeld. Is dat niet al een beetje zo en hoe komt dit?
Hij gaat er van uit dat men de appreciatie van klassieke muziek niet voor vanzelfsprekend moet nemen. Het vereist aandacht.
“Muziek draait niet enkel om noten, het is een gegeven dat gemaakt is uit klanken en dat wil communiceren. Vergelijk het met een gedicht. Men is meer bezig met de context van met de letters wanneer men het leest.
Daarom is het belangrijk dat men blijft uitleggen waarom iets belangrijk is, dat men blijft engageren. De lezing is een warme oproep om op een wervende manier bezig te zijn met klassieke muziek, breder te gaan, een educatieve rol te spelen en daar bij perspectieven te durven doorbreken.”
‘ Wat is luisteren’ – door dr. Marlies De Munck, muziekfilosofe
Of Als het oor (niet) luisteren wil is een lezing over het belang van het goedluisteren, als een niet vanzelfsprekende vaardigheid.
In de klassieke muziek is dat niets nieuws. Er zijn verschillende manieren waarop je aandachtig kan luisteren naar muziek. Maar welke de beste manier is, daarover zijn discussies. Mag je bijvoorbeeld verhalen of beelden fantaseren bij de muziek? Mag je een werk als filmmuziek beluisteren? Of moet je eerder analytisch luisteren, met aandacht voor de thema’s en harmonische ontwikkelingen? Op welke manier je ook luistert, het belangrijkste is volgens De Munck een manier te vinden om je aandacht bij de muziek te houden.
Vandaag zien we echter steeds vaker een omkering tussen muziek en luisteraar, waarbij de luisteraar verwacht dat de muziek tot hem of haar komt en niet omgekeerd. Dat heeft een impact op de manier waarop we luisteren. Deze evolutie hangt samen met de alomtegenwoordigheid van de digitale technologie. Je ziet meer en meer dat mensen met koptelefoons luisteren en muziek wordt beluisterd via streamingkanalen. Welk effect heeft dat op ons luisteren? In hedendaagse stijlen zoals de neoklassieke muziek zie je alvast dat deze omwenteling ook de muziek zelf beïnvloedt.
De insteek: men moet aandacht blijven besteden aan een juiste luisterhouding zodat meer ingewikkelde muziekvormen niet ontoegankelijk worden.
‘De symboliek van de muziekinstrumenten op de schilderijen in de Barok’ door dr. Paul Huvenne, eredirecteur KMSKA
Ik zou graag de brug slaan tussen muziek en beeld. Muziek is vaak verdeeld geworden. Hoe beeldt en beeldde men muziek af in de barokke beeldkunst?
Ik wil het graag hebben over de iconografie van muziek, de muziek die zeker op dat gebied een vrije kunst was en is. Waarom stond er een luit op dat bepaalde portret van/door Rubens? Was dit versiering van de schilder of bespeelde hij deze zelf of had het een andere en misschien zelfs diepere betekenis? Was het zijn talent of was hij misschien zelf een charmeur die aubades zong?
Programma
Zaterdag 8 oktober 2022 – 20.00u
Auditorium muziekacademie Mortsel, Eggestraat, 13 – 2640 Mortsel
Met composities van Flor Alpaerts – Lucien Posman – Ernest Van der Eyken
– Henry-George D’Hoedt – Ruben de Gheselle en Mathias Coppens
Musici: Desguinkwartet, Mathias Coppens, Bart Meynckens, Anne Cambier,
Veronique De Raedemaeker en Urbain Boodts
Met een lezing door Dr. David Vergauwen
Zondag 9 oktober 2022 – 12.30u
Galerie Lowet de Wotrenge – Vleminckveld , 74 – ( Mechelse plein) -2000 Antwerpen
Muziek van Emmanuel Adriaenssens
Musicus : Ieva Baltmiskyte, luit
Met een lezing door Dr. Paul Huvenne
Zondag 9 oktober 2022 – 20.00u.
Franse Salons – Venusstraat, 19 – 2000 Antwerpen
Met composities van Willy Carron – Jef Maes – August De Boeck – Peter
Welffens – Peter Schuermans – Armand Coeck – Wilfried Westerlinck
Musici: Trio Becel, Duo Edenwood en Duo Eolienne
Met een lezing door Dr. Marlies De Munck
Kaarten aan 15 euro voor elk concert
alle info via www.wilfriedwesterlinck.com
te bestellen via BE19 9731 7835 1712
met opgave van uw naam,
het concert dat je wil bijwonen en je e-mail