Lieve Courant kleurt maart in Galleria Het Oog

by Knopskaya

Hoe zie jij zelf je kunst ?

Schilderen is mijn tegenwicht aan al die praktische zaken en beslissingen in het gewone leven. Elk nieuw canvas is een uitdaging, maar ik laat de controle hierover los en laat mijn gevoelens vrij.

Hoe ben je begonnen met kunst ?

Lieve: “Als kind was ik gefascineerd door twee dingen: boeken en kleurpotloden. Rond boeken heb ik een professioneel leven uitgebouwd, maar ik bleef even bezeten van tekenen en schilderen. 16 jaar oud trok ik naar de Leuvense Academie voor Schone Kunsten. Ik kreeg er driemaal per week les van Jan Cobbaert. Mijn uitzonderlijk kleurgebruik viel hem toen al op. Op mijn 18de trok ik naar Gent voor een kunstopleiding. Daar gaf Martin Bayens en Roger Raveel les. Raveel heeft me nog meer attent gemaakt op mijn ontwikkeld kleurgevoel. Ik ontdekte dat zijn kleurenpallet mijn “afwijking” nog aangescherpt heeft.

Na mijn carrière in de bib laaide de liefde voor kleuren en verf weer op. Ik volgde terug les, en liet mijn favoriete materialen (kleurpotloden, aquarel, olieverf, gouache, …) achter me en koos resoluut voor acrylverf . Ik heb graag dat het vooruit gaat, dat ik kan doorwerken. En daarvoor is acryl ideaal. Het biedt ook een mooi gamma kleuren – al stel ik vaak zelf kleuren samen.

Waarom hou je wel/niet van kleur ?

Afwijking met kleur

“Ik ontdekte een 12-tal jaar terug op een cursus intuïtief schilderen dat ik wat anders was dan andere mensen. Als ik iets meemaak of lees, vertaal ik die emoties in mijn hersenen altijd in kleuren. Ik dacht dat dat normaal was, dat andere mensen dat automatisch ook deden.”

Het figuratieve schilderen heeft me nooit aangesproken.  Kleur primeert voor mij. Daar vertrek ik van, en gaandeweg komt er telkens een andere kleur bij. Zo ontstaan veel verschillende lagen die diepte in mijn werk brengen.

De kleur bezit me, ik hoef er niet naar te zoeken, hij heeft mij volledige overweldigd en ik weet het.

Wat wil je overbrengen ?

Een hele tijd werd ik sterk beïnvloed door de actualiteit: armoede, oorlog, klimaatcrisis, … Daar stap ik nu stilaan van af, mijn emoties zijn daar niet langer aan gelinkt.

Een wereld vol kleur is voor mij een rijke wereld, een onuitputtelijke bron van voedsel voor de geest, en tegelijk een schreeuw voor de sociale onrechtvaardigheid op deze aarde. Ik hoop dat deze emoties bij de mensen iets teweegbrengt, iets losmaakt. Of er juist rust in vinden.

Zo kwam ik recent in contact met Wabi Sabi, een Japanse filosofie. Het ontdekken van schoonheid in de imperfectie. En eigenlijk kom ik tot de vaststelling dat dit bij mij altijd onderhuids aanwezig is geweest. Ik sla een nieuwe weg in, maar blijf de kleuren trouw!

Welke kunstenaar inspireert jou en waarom?

Jan Cobbaert blijf ik nog altijd bewonderen voor zijn uitgesproken vorm en kleurgebruik

Roger Raveel voor zijn visie op kunst, zijn eenvoudig vlakken die hij door de juiste kleuren op een hoger niveau tilde

Richard Richter eveneens door zijn kleuren en lijnenspel waarmee hij een geweldige diepte in zijn werk realiseert.

 

Tentoonstellingen

2023 Galerij Nobody & Friends Antwerpen in juni

2023 Galerij Het Oog Mechelen

2022 De Korporaal op campus Blairon in Turnhout, een groepstentoonstelling

2021 Het tuincafé van de prachtige Plantentuin op Merksplas Kolonie

2021 met drie werken geselecteerd door Bozar voor hun ‘Next Generation, Please!‘-project. Door de brand in hun gebouw werd de expo verplaatst naar Damme.

2019 Galerij High Five Baarle Hertog

Nam een aantal jaren deel aan groepstentoonstellingen van WAK.

 

Ik stel graag tentoon, vooral om te weten te komen wat mensen erover denken. Voor sommigen is mijn werk te confronterend, nietszeggend soms. Voor mij heeft elk werk net wel een achtergrond, en dat leg ik in een gesprek graag uit.

 

Koop je een werk? Dan steun je een kinderleesboekenproject MAKI op Madagascar.

30% van je aankoopbedrag gaat naar Pieter Vranckx, mijn zoon. Hij volgt MAKI ter plaatse op. Pieter is specialist in tropische herbebossing en werkt na 18 jaar in Brazilië, nu al drie jaar op Madagascar. Hij koppelt er die herbebossing aan tewerkstelling van de plaatselijke arme en ondervoede bevolking. Meer info vind je op omniverdi.org

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord