De boeiende Pareidolie tussen abstract en beeldend – Manuel Geerinck

by Knopskaya

Foto © Dominique Libert

Het Koninklijk Conservatorium van Brussel viert zijn renovatie met een reeks spraakmakende exposities die de kunstenaar toelaten een wereld van muziek en beeld aan mekaar te koppelen. Momenteel exposeert beeldend kunstenaar Manuel Geerinck zijn zeer veelzijdige oeuvre.  Wanneer men zich afvraagt welke kunstdiscipline Manuel Geerinck nu eigenlijk beoefent, moet het antwoord zeer breed gezocht worden. Hij tekent, fotografeert en bouwt.

Hij neemt de toeschouwer vooral mee naar een wereld van dieptes. Dat staat als een paal boven water. Zijn werk bestaat uit vele materialen zoals hout, metaal en papier, en toch blijft men een tekenaar zien achter het geheel. Een blik naar zijn installaties, tekeningen of foto’s en men wil onderzoeken en naar de bodem duiken van de diepten die hij in het werk stopte.  Een tekenaar van ideeën die suggestief naar de toeschouwer werkt. Niets is wat het lijkt en toch is alles bijna duidelijk. Hij flirt met de lijn tussen het figuratieve en het abstracte. Naar zijn werk kijken is eigenlijk een beetje teruggaan naar de kindertijd en naar de wolken kijken. Men ziet vormen die bijna uitbeelden wat je erin wilt zien en die je meenemen in een verhaal dat je niet meer wil loslaten. En zo ga je kijken naar de volgende wolk en de volgende vorm. En zo ook grijpen de werken van Geerinck recht naar de aandacht van de naïeve mens. Hij nodigt uit om even van de intellectuele hoogten naar beneden te komen en het pure instinct van de menselijke fantasie te laten zegevieren.

Foto’s: Cultuurpakt

Het heeft iets van Da Vinci, zijn werken die uit meerdere materialen bestaan. Ze lijken naast wolken wel machines. Langs de ene kant heel exact en langs de andere kant getekend in een artistieke roes. Fragiel ook. Het is alsof iemand lijnen tekende op het water. Sommige lijnen gaan een beetje naar onder en sommigen naar boven, alsof men er de golven in ziet bewegen. Het lijkt alsof iemand vervolgens deze lijnen verhard heeft om ze uit het water te tillen en in de lucht te laten zweven. En zo passeert werk na werk aan het aandachtige oog van de fantasievolle toeschouwer. Het is ook een spel van schaduwen die spelen met de fragiliteit van de materie. En zo moet men al zijn werken samen zien, niet afzonderlijk. Dat bewijst ook zijn grote collage van samengestelde werken. De hele bedoeling achter zijn werk is samenwerking tussen objecten en vormen die driedimensionaal op het oog inspelen en zo een fantasiewereld opwekken.  Zo is hij een bouwer van dromen voor het volwassen oog.

Foto’s: Cultuurpakt

Picturaal en muzikaal programma in aanwezigheid van de kunstenaar van 5 maart tot 18 april 2024.

Koninklijk Conservatorium Brussel – Regentschapsstraat 30 – 1000 Brussel

Tentoonstelling gecureerd door Christian Defauw van Révélations en i.s.m. Conservamus v.z.w.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord