Middle Gate II: MiddelCult in Geel

by Knopskaya

Stad Geel en het lokale cultuurcentrum de Werft  organiseren in samenwerking met het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen nog tot en met 4 november 2019 een speciale kunstexpo rondom het leven van de heilige Dimpna, patrones van de stad en beschermster van de geesteszieken.

Martelares

Het is best een beetje een eng verhaal. Einde van de zesde eeuw na Christus: een heidense Ierse prinses laat zich in het geniep liet dopen. Ze vlucht daarop naar het Europese binnenland en komt in het Kempense Geel terecht. Haar vader achtervolgt haar en wil haar dwingen met hem te trouwen. Haar biechtvader Gerebernus zou het huwelijk moeten voltrekken. Dimpna weigert en wordt onthoofd door haar buiten zijn zinnen geraakte vader.

Haar gebeente wordt met delen van de dertiende eeuwse  sarcofaag in de Sint-Dimpnakerk bewaard. Zij staat symbool voor de unieke manier waarop in Geel geesteszieken als volwaardige schakel van de maatschappij worden beschouwd en geplaatst.

Thema en experiment

Op vier locaties – het Gasthuismuseum, de Halle, de Sint-Dimpnakerk en de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst – worden vier verschillende thema’s met betrekking tot Dimpna’s  leven aangekaart: waanzin, geweld, spiritualiteit en migratie.

Wie denkt Middeleeuwse prentjes te zien en bijbelse taferelen is eraan voor de moeite; deze expo ademt namelijk een flinke portie cult uit. Fotokunst, schilderijen en sfeerruimten geven de angst en de kwetsbaarheid weer van de aangerande vrouw,  van vervreemding en van puurheid – ja dus –  er komt wel flink wat artistiek naakt bij kijken, maar steeds contextgetrouw.

En net daar bevindt zich misschien de kracht van de tentoonstelling.  Op het eerste zicht lijkt niets wat het is. Hoe verder men komt, hoe meer men betrokken raakt bij het verhaal. Aanrader is vooral niet te snel te wandelen en alles contextgetrouw laten door te sijpelen en misschien zelfs nog eens terug te gaan kijken.

Wat daarbij aangeraden is, is de Sint-Dimpnakerk als allereerste locatie kiezen. De reden is simpel: de authentieke sfeer, het originele verhaal dat er wordt weergegeven in geschilderde eposides zal u helpen de legende nog beter te vatten en bijgevolg de maatschappelijke waarde achter ieder tentoongesteld artefact te ontdekken.

 

Meer info: http://www.dewerft.be

 

Misschien houdt u ook van: