Jacob Van Eyck (1590-1657) en zijn mysterieuze klanktuin van Eden

by Knopskaya

Fluitist François Lazarevitch is als een magiër. We hebben hem al live in concert gezien met zijn Musiciens de Saint-Julien tijdens Musica Divina en waren in de wolken over hun album The Queens Delight. Op deze CD neemt hij de luisteraar solo mee naar de wondere wereld van Jacob van Eyck. Opnieuw trakteert hij op een sfeervolle reis naar een andere dimensie.

De Van Eyck collectie is als een bijbel voor iedere fluitist, en werd gepubliceerd in het Amsterdam van de zeventiende eeuw.  Ze bevat een enorm oeuvre aan variaties, gebaseerd op de meest gangbare muziek van toen; vocaal, instrumentaal, dansen,…  Van Eyck was een van de vooraanstaande kunstenaars van de toen zo bloeiende renaissance-Nederlanden. Hij bracht wat men toen als abstract kon beschouwen en was bijgevolg een echte vernieuwer.

Lazarevitch merkte de collectie voor het  eerst op toen hij tien jaar oud was. Hij vond het toen nogal schematisch en had moeite om de titels te begrijpen. Nu, vijfendertig jaar later, liggen ze voor hem naast de stukken van Bach en Telemann. Het werden lijfstukken.

Het straalt alle rijkdom en energie uit van het universum, de variaties zijn als voedsel voor de ziel.

Prachtig uitgedrukt door de muzikant, want exact zo brengt hij ze ook over op de luisteraar, als iets dat een hogere macht vertegenwoordigt. Zo complex en ingenieus in mekaar gestoken, maar even natuurlijk en eenvoudig vatbaar voor het oor.

Lazarevitch deed grondig aan onderzoek en probeerde de tijdsgeest van toen te benaderen. Deze zouden bepalen waar accenten en ornamenten thuishoorden. Partituren uit de renaissance bevatten steeds een vanzelfsprekendheid naar de mens die musiceert toe. Deze dient versieringen, accenten, pianissimo’s en fortes aan te brengen op gevoel en ingeving. Zo kwam talent ook steeds bovendrijven, door de eigen interpretatie en accenten. De traverso wordt ook gezien als het meest plausibele instrument om dit repertoire te spelen, gezien Jacob Van Eyck  zelf een begenadigd traversospeler was. Hij hield er vooral van om in open lucht te spelen. Die sterkte connectie met de natuur wist Lazarevitch prachtig neer te zetten in zijn vertolking op dit album.

Naast een stuk boeiende geschiedenis, leert dit album u een bijzonder toegewijde muzikant kennen, met een mysterieus aantrekkelijk kantje, als een tijdreiziger die u wijsheden aanbiedt op een of andere middeleeuwse markt. Komt u even los van de aarde en kijk richting universum.

Alpha Classics Alpha 558 – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van: