Ontdek de seculiere Barok – ontdek Johann Balthasar Christian Freislich.

by Knopskaya

Moest u dit album opleggen, zou de gemiddelde liefhebber zich beginnen afvragen welke cantate van Bach hij of zij over het hoofd zag. Niets dus, want het is geen Bach en kerkelijk is het al evenmin. Maar toch straalt het heel eigen aan zijn tijd iets uit dat naar het hogere wil grijpen. Laat dat het visitekaartje geweest zijn van die andere Johann, Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764). Men zegt ook wel eens dat Chopin Polens culturele trots was, Freislich schudt hem graag de hand en treedt terug in het licht.

Wie was deze man, die haast in de mist van de geschiedenis verdween? Hij was Kapellmeister aan het hof van de prins van Schwarzburg-Sondershausen in centraal Duitsland, maar hield het daar voor bekeken toen zijn halfbroer kwam te overlijden en hij zijn plaats overnam in de Heilige Maagd Mariakerk van Gdansk. Daar zou hij 33 jaar lang het muzikale leven bepalen. Hij zou er later opgevolgd worden door een leerling van Johann Sebastian Bach, Friedrich Christian Samuel Mohrheim. Uit briefwisseling bleek dat Bach zelf ooit gevist heeft naar de positie.

Het was tijdens zijn aanstelling in die kerk, dat hij eveneens seculiere cantates zou schrijven ter gelegenheid van huwelijke, verkiezingen, verjaardagen, enz… Zo schreef hij ook  Auf, Danzig, lass in jauchzenden Chören, ter gelegenheid van de driehonderdste verjaardag van de bevrijding van de Teutonische Orde na hun alliantie met Koning Casimir de vierde van Polen. Gdansk speelde een beslissende rol in het hele proces.

De Kinder Der Musen cantate werd geschreven ter gelegenheid van de inauguratie van een aantal professoren binnen het academische leven in de stad. Een onder hen was fysicus Daniel Gabriel Fahrenheit. De instrumentale line-up bevatte twee trompetten, twee hoorns en timpanislagen, gevolgd door recitatieve zanglijnen voor tenor, bas en alto. Een mooie basso continuo ondersteunt het geheel.

Eilet, ihr beglückten Schiffem aus dem Weiten Orient is een vrij vroeg werk wordt vermoed, gezien de altviool nog deel uitmaakt van de basso continuolijn, iets wat na 1720 niet meer evident was. Het bezingt alle ontdekkingen in en uit het Oosten. Rond diezelfde periode moet Freislich ook kerkelijk werk geschreven hebben, zoals een eigen Mattheüs-passie. Ook de koffiegekte ging aan hem niet voorbij, en hij liet zich zoals velen van zijn tijdgenoten overhalen om over deze lekkernij die van ver naar onze streken werd gevaren, te schrijven.

De muziek van Freislich creëert een mooi beeld van Gdansk tijdens de eerste helft van de achttiende eeuw. Politieke gebeurtenissen, meteorologische verschijnselen en academische vondsten werden exact in kaart gebracht. Een Must om het tekstboekje van dit album te raadplegen.

Sopraan Ingrid Gápová, alto David Erler, tenor Georg Poplutz, bas Thilo Dahlmann en het Goldberg Baroque Ensemble o.l.v. Andrzej Szadejko stellen componist en muziek in alle stijl aan u voor.

Musikproduktion Dabringhaus und Grimm – Series Baltica 8 – MDG 902 2209-6
http://www.outhere-music.be

 

 

Misschien houdt u ook van: