1,6K
Nog vòòr ze onze “Musicus van het Jaar” wordt (academiejaar ’23-’24) verscheen van componist-bezige-bij Hanne Deneire (°1980) een fenomenaal boek “Growing through Music” (in het Nederlands, Engels en Spaans) in het kader van een methode “Children are Composers”.
Geen roman of een uitgebreide biografie (hoewel delen ervan aan haar boeiend leven refereren) maar toch een “page turner”. Je neemt het vast en het boek laat je (verbouwereerd) niet meer los !
Kort samengevat sluit de methode van muziekonderwijs – aan jong en oud – aan bij wat componist Frederik Devreese al aanprees : laat kinderen meteen SPELEN met allerlei instrumenten – en vooral LUISTEREN – in plaats van hen op hun 6de of 7de eerst een jaar met (voor een kind relatief saaie maar later zo noodzakelijke) notenleer op te zadelen.
In “Growing through Music” legt Hanne Deneire uit hoe kinderen groeien door middel van de methode “Children are Composers”. Het boek is veel méér dan een handboek en richt zich tot de musicus (in ieder van ons), de leerkracht, de leider (ouder of mentor), de liefhebber, de luisteraar (die we allemaal zijn). Was het Nietzsche niet die wist : “Een leven zonder muziek loont absoluut de moeite niet”. In tegenstelling tot Leopold II die “muziek maar duur amusement” vond…
De jeugd van Hanne Deneire liep niet over rozen, maar vrij vroeg werd ontdekt dat ze hoogbegaafd was. Op haar 16de gaf ze al les, op haar 19de werd ze verbonden aan begaafdheidsonderzoek aan de Universiteit Antwerpen. De afgelopen 25 jaar (!) bouwde ze de “House of Music” uit waar kleuters met hun ouders, kinderen, tieners en volwassenen de verbindende magische kracht van muziek “al doende” en met alle zintuigen “ervaren”. Hanne bereikt jong en oud, “Liebhaber und Kenner”, amateurs en professionele musici.
Growing through Music (Voel, Denk, Doe) – een visie en een grondhouding tegenover muziek zou op eenieders tafel moeten liggen die het volle uit het leven wil halen en het geluk van muziek aan de volgende generaties wil meegeven. Het is letterlijk tegengif van wat de overheid laat gebeuren : de afbouw van cultuuronderricht. Zo lang we bezig zijn met onze kinderen te overtuigen dat (pakweg) K3 muziek is, zijn we verkeerd bezig.